Jeg kan ikke lide min far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at du rækker ud efter hjælp når du har det så svært med dit forhold til særligt din far. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med nogle råd og handlemuligheder.

Du skriver, at du for øjeblikket bor sammen med din far mens du sparer op til at kunne flytte til København efter sommerferien.  Du har aldrig haft et nært forhold til din far, da han altid arbejdede meget og heller ikke var rigtig til stede for dig når han var hjemme.

Du fik angst i en tidlig alder, men din far har aldrig spurgt ind til, hvordan du havde det eller til hvordan han måske kan hjælpe. Selvom du har forsøgt at forklare ham hvor ødelagt du er og givet ham ”konstruktiv kritik” om hvad han burde ændre, lytter han ikke, men bliver i stedet fornærmet.

Du oplevede, at din far favoriserede din bror og gerne brugte tid på at følge hans professionelle håndboldkarriere, mens han ikke rigtig tog del i dit liv.

Mest af alt ønsker du nu, at han vil lade dig være i fred på dit værelse i stedet for at snakke til dig. Du stoler ikke på ham og synes han prioriterer ting forkert.

Så nu venter du bare på at du om 2 mdr. kan komme væk fra en far du dybest set ikke ønsker nogen relation til. Er det mon rigtig forstået?

Kære du – jeg forstår godt du synes det er svært!! Du kender ikke rigtig din far og selvom han nu prøver at råde bod på det, synes du det er for sent og har svært ved at ”lukke ham ind” i dit liv selvom I bor sammen.

Det er helt forståeligt! Det tager lang tid at komme ind på hinanden og opbygge tillid. Især hvis man føler sig svigtet som du måske gør.

2 mdr. er lang tid når man som du har så svært ved at bare at være i samme rum som din far og det gør tydeligvis ikke noget godt for dig. Er det mon det værd?

Du er 22 år og bor hos din far for at spare penge sammen til at flytte. Du ”gemmer dig” på værelset for at undgå at skulle snakke og være sammen med ham. Samtidig har du skyldfølelse over at have det sådan og søger råd om hvad du kan gøre.

Først og fremmest er det måske en god ide at gøre op med dig selv, hvorvidt det er rimeligt overfor dig selv, at du bor hos ham, hvis du egentlig ikke ønsker nogen relation hverken nu eller fremover?

Som det er nu, slider du på dig selv fordi du ikke føler dig tryg ved ham, og det er ikke godt for dig. I værste fald kan det reaktivere den angst du har mærket før. Kan du mon genkende det?

Så selvom der ”kun” er 2 mdr. tilbage, synes jeg du skal mærke godt efter om du ikke ville have bedre af, at finde en anden løsning.

Måske du i stedet kunne bo hos din mor, en bedsteforælder, en tante eller låne en sofa hos en veninde de næste mdr.?

Ellers tænker jeg at du er nødt til at snakke med din far om hvordan du har det. Måske I kan lave en aftale om hvordan I får det bedste ud af de 2 mdr.? Lave en forventningsafstemning om hvad I hver især har behov for og ønsker? Mon du kunne have mod på det?

Det er i hvert fald vigtigt at du ikke går for meget på kompromis med dig selv og ”holder ud” selvom du ikke har det godt med det!

Jeg håber du kan bruge mine råd til noget og ønsker dig alt det bedste – både de næste 2 mdr. og når du kommer til København.

Hvis du har brug for én at tale med, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111 eller prøve vores nye rådgivningstilbud HØRT for unge mellem 15 og 24 år. Det finder du her: https://hort.dk/#chat

Bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.