Jeg kan ikke lide min far..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år!

Din far overskrider dine grænser. Det er dét, jeg hører.

Du oplever, at din far vil noget med dig, som du ikke vil, og at dit nej ikke bliver respekteret. Det er ikke okay. Du har ret til at bestemme over din egen krop.

Det vil sige, at du bestemmer hvem, der må røre ved din krop!

Og du bestemmer over din krop uanset, hvad dine forældre mener om det. Ingen må tvinge dig til noget, som du ikke har det rart med. Det står i loven.

Jeg er ikke sikker på, at din mor hører, hvad du siger, når du siger, at du hader din far. Måske kan hun bedre høre, hvad du siger, når du fortæller hende, at du hader nogle af de ting, din far gør over dig. Det lyder som om, din mor ikke helt ved, hvordan din far opfører sig overfor dig. Måske skal du helt præcist fortælle din mor om, hvad din far gør.

Jeg hører det som om, din far presser dig til nogle ting, når han bliver sur, fordi du siger nej til at putte med ham, og når du ikke vil have, at han rører ved dig.

Det kan sagtens være, at din far helt har glemt, at du er 12 år gammel. Måske ser han dig som den lille pige, som engang gerne ville putte med sin far, og som gerne ville røres ved af ham.

Men, når du er 12 år gammel, er du ikke en lille pige. Du er en pige, der er i gang med at udvikle sig både fysisk og mentalt. Derfor er dine grænser for, hvad der dur for dig også anderledes end dengang, du var en lille pige.

Dét skal din far kunne se. Dét skal din mor kunne se.

Jeg foreslår 2 ting:

  1. Du kan vise mit svar tilbage til dig til din mor. Dét kan måske hjælpe din mor med at høre, hvad du faktisk siger. Så kan hun måske se, at hun må tale med din far om, hvad der er passende opførsel overfor dig.
  2. Du kan tale med din lærer på din skole – eller sundhedsplejersken på din skole. De har pligt til at finde ud af sammen med dig, hvem der kan hjælpe dig og din far med, hvordan han skal opføre sig overfor dig. Der er nogle regler for, at din lærer og sundhedsplejersken skal skaffe hjælp til et barn, hvis forældrene har vanskeligt ved at høre og forstå, hvad barnet har brug for. Du kan vise mit svar til din lærer eller til sundhedsplejersken, hvis det kan hjælpe dig med at tale med dem.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116111, hvis du kommer i tvivl om, hvad du kan gøre.

Hvis din mor eller far er i tvivl om, hvordan de skal høre dig og være gode voksne for dig, kan de ringe til os på Forældretelefonen på 35555557 og få gode råd og idéer til, hvordan de kan gøre.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få lavet nogle gode aftaler med din far og din mor, så I kan få det rart med hinanden.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.