Brev
Jeg kan ikke holde det ud!!
Kære børnetelefon.
Jeg er begyndt at se hvor meget min mor ligner mig. Ikke de der gode særheder, nej hun minder mig om alle jeg kender på min alder. Lad mig sige det sådan, hun er ikke vokset fra at være teenager.
Nogle gange når jeg snakker med hende er hun mere barnlig end jeg er, og jeg har i det mindste en grund til at vær det, for jeg er trods alt kun 14.
Hvis vi skændtes/diskuterer føler jeg nogen gange at det er mig som er den voksne, og det er jo ikke sådan det skal være når hun er i midten af fyrrene.
Hun kan godt være meget ‘dominerende’ og minde lidt om mig som jeg var inden jeg begyndte at forstå at alle mennesker er forskellige.
Hun kan godt lide at fortælle mig hvis hun synes en person ifølge hende er grim eller lidt kraftigere end hende selv.
Det irritere mig at hun ikke bare kan være en ‘normal’ mor som ikke fortæller sit barn sådanne ting, for det er sku’ ikke det bedste at et barn er opvokset med at hvis folk fx ser sådan og sådan ud så er de grimme, bum basta.
Hun fortæller mig hvis hun har problemer, fx hvis hun har skændtes med sin kæreste kan hun godt lide at fortælle mig hvad der er sket og hvordan og hvorledes mens hun sidder og græder.
Jeg har fortalt hende at eftersom jeg er hendes barn er det forkert af hende at sidde og græde når jeg er tilstede, så hellere tag ud og snak med hendes veninder.
Når hun sidder og fortæller mig om hendes kæreste begynder hun at spørge ind til hvorfor jeg ikke kan lide ham,
jeg har svaret at jeg ikke kan lide ham fordi han har råbt ad mig uden nogen som helst grund, og at jeg ikke føler mig tryg når han er i nærheden, jeg er bange for at han en dag slår mig fordi han selv er opvokset med at slå der hvor han kommer fra (han kommer fra Portugal, og min mor er pære dansk).
Når jeg så har fortalt hende det begynder hun at sige ‘hvorfor må jeg ikke også have et lykkeligt liv, med en familie hvor alle er glade’ som hentydning til at det er min skyld at vi ikke er glade fordi jeg ikke gider have nogen som helst form for kontakt til hendes kæreste (det skal lige siges at mine to andre søskende heller ikke kan lide ham, og de er begge to over 18).
Hun er begyndt at tage der ud hver eftermiddag klokken 17 omkring, og kommer så først hjem klokken 22:30. Det har hun gjort den seneste måned hver dag, og jeg har været nød til at være her hjemme fordi jeg ikke kan gå hjem alene om aftenen da det er mørkt og jeg er mørkeræd.
Jeg bryder mig ikke specielt meget om at være her hjemme alene da jeg har en form for angst. Jeg tør simpelthen ikke være alene hjemme.
Jeg har fortalt min mor det flere gange, og om hun ikke godt vil tage hensyn til mig også, men så begynder hun at klage over at hun ikke kan få lov til at leve sit liv.
Når hun siger det sårer det mig faktisk fordi hun siger at hun ikke nyder at sidde her hjemme, og når hun sidder her hjemme er hun jo sammen med mig, men hun vil hellere være ude ved hendes kæreste end bare indimellem tænke over at hun har et barn med mørkeræd og som har angst.
Jeg har minede hende om at hun selv har valgt det her liv 1) hun har selv valgt at få et barn, endda tre 2) hun har selv valgt at blive skilt fra hendes og min fars lykkelige ægteskab, og istedet blive kæreste med en klam stodder fra Portugal (undskylder mit sprog).
Nogen gange behandler hun mig også som om jeg er ældre end jeg egentlig er!
Det bliver jeg sur over og konfrontere hende derfor med det, men gider hun lytte der? næh.
Hun siger tit at hun har brug for noget fritd
jeg har så spurgt hende om hun synes det er arbejde at være sammen med hendes børn, og lige i det hun bliver sagt imod, vender hun rundt på det hele og siger vi ødelægger alt for hende. Hun får det virkelig til at lyde som om at hendes børn er den største fejl hun er begået.
Fra S
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S på 14 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, du fortæller med en masse gode og fyldestgørende detaljer om, hvordan du i din hverdag oplever dit forhold til din mor. Når jeg læser dit brev igennem, kan jeg godt forstå, du tænker din mor nogen gange er ”for meget.”
Når man som du er 14 år, er man på mange måder ved at være på vej til at blive voksen. Det betyder ikke, at man er en ligeværdig voksen, som eksempelvis ens forældre eller lærerne på skolen. Derfor er det heller ikke alle ”voksenting” og ”voksenproblemer” et barn som dig skal involveres i.
I dit brev beskriver du næsten din mors reaktionsmønster som et veninde forhold til dig, og det er ikke sundt for hverken dig eller din mor. Når det er sagt, er det også et voksenansvar, at finde den rigtige balance i hvor meget børn skal vide om voksen problemer.
Jeg spekulerer derfor på, om det er en ide for dig, at vise din mor dit brev herind til, sammen med mit svar til dig. Jeg tænker nemlig, at det kan være en mulighed for din mor, at kontakte forældretelefonen på 35 55 55 57. Det er en rådgivningstelefon inde ved Børns Vilkår lidt lige som BørneTelefonen men for forældre og andre voksne, mon hun vil ringe dertil?
Måske vil hun og måske har hun ikke lyst til det, men det er ikke dit ansvar at få hende presset til det.
I dit brev fortæller du, at du har to ældre søskende, hvordan mon dit forhold er til dem? Oplever de også, de ting du beskriver?
Kan de måske hjælpe dig? Det er nemlig slet ikke okay, når du fortæller om, hvordan du er alene så meget som du er, og det gør mig bekymret for dig. Måske kan dine søskende hjælpe dig, med at tale med din mor, hvad tænker du om den mulighed?
I dit brev fortæller du ikke noget om din far, mon du har kontakt med ham? Kan det alternativt være en ide for dig at tale med ham om, hvordan du har det med eksempelvis at være alene hjemme og hvordan du har det med din mor? Hvis din far bor forholdsvis tæt på dig, var det måske en mulighed at bo hos ham, måske for en tid, så du kan føle dig tryg og mødt og som du selv er inde på, få lov til at være en unge pige/teenager?
En anden mulighed for dig er, at ringe til din kommune og tale med dem om din situation hjemme. Alle har krav på rådgivning og hvis du ønsker det, kan du være helt anonym. Kommunen vil kunne fortælle dig, hvordan de kan støtte dig, så du ikke skal føle dig utryg og angst og hvis du ønsker det, hjælpe med at få snakket med din mor, så din mor kan få hjælp til at være din mor og ikke "din veninde". Måske du kan få en af dine søskende til at hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen? Det kan være rart at have en at støtte sig til og en som kan hjælpe med at forklare din situation.
Måske er der en anden voksen som du er tryg ved og som du kan tale med. Jeg tænker, måske en lærer, en venindes mor eller måske en anden fra familien? Det er vigtigt du får hjælp, så du kan føle dig tryg og lyttet til. Når man er 14 år har man brug for voksne som man kan støtte sig til, læne sig op af og spørge til råds. Du har vist en stor styrke og mod ved at skrive til os, håber du vil bruge denne styrke til at få yderligere hjælp.
Jeg håber du vil tage imod et af ovenstående råd fra mig, eller at du, hvis ikke du tænker rådene lige er dig, vil tage kontakt til BørneTelefonen på 116 111. Når du ringer til BørneTelefonen kan du godt være anonym, hvis du har det bedst med det. Vi sidder klar til at snakke med dig og vil rigtig gerne hjælpe dig.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen