Jeg kan ikke holde det ud!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S på 14 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, du fortæller med en masse gode og fyldestgørende detaljer om, hvordan du i din hverdag oplever dit forhold til din mor. Når jeg læser dit brev igennem, kan jeg godt forstå, du tænker din mor nogen gange er ”for meget.”

Når man som du er 14 år, er man på mange måder ved at være på vej til at blive voksen. Det betyder ikke, at man er en ligeværdig voksen, som eksempelvis ens forældre eller lærerne på skolen. Derfor er det heller ikke alle ”voksenting” og ”voksenproblemer” et barn som dig skal involveres i.

I dit brev beskriver du næsten din mors reaktionsmønster som et veninde forhold til dig, og det er ikke sundt for hverken dig eller din mor. Når det er sagt, er det også et voksenansvar, at finde den rigtige balance i hvor meget børn skal vide om voksen problemer.

Jeg spekulerer derfor på, om det er en ide for dig, at vise din mor dit brev herind til, sammen med mit svar til dig. Jeg tænker nemlig, at det kan være en mulighed for din mor, at kontakte forældretelefonen på 35 55 55 57. Det er en rådgivningstelefon inde ved Børns Vilkår lidt lige som BørneTelefonen men for forældre og andre voksne, mon hun vil ringe dertil?

Måske vil hun og måske har hun ikke lyst til det, men det er ikke dit ansvar at få hende presset til det.

I dit brev fortæller du, at du har to ældre søskende, hvordan mon dit forhold er til dem? Oplever de også, de ting du beskriver?

Kan de måske hjælpe dig? Det er nemlig slet ikke okay, når du fortæller om, hvordan du er alene så meget som du er, og det gør mig bekymret for dig. Måske kan dine søskende hjælpe dig, med at tale med din mor, hvad tænker du om den mulighed?

I dit brev fortæller du ikke noget om din far, mon du har kontakt med ham? Kan det alternativt være en ide for dig at tale med ham om, hvordan du har det med eksempelvis at være alene hjemme og hvordan du har det med din mor? Hvis din far bor forholdsvis tæt på dig, var det måske en mulighed at bo hos ham, måske for en tid, så du kan føle dig tryg og mødt og som du selv er inde på, få lov til at være en unge pige/teenager?

En anden mulighed for dig er, at ringe til din kommune og tale med dem om din situation hjemme. Alle har krav på rådgivning og hvis du ønsker det, kan du være helt anonym. Kommunen vil kunne fortælle dig, hvordan de kan støtte dig, så du ikke skal føle dig utryg og angst og hvis du ønsker det, hjælpe med at få snakket med din mor, så din mor kan få hjælp til at være din mor og ikke "din veninde". Måske du kan få en af dine søskende til at hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen? Det kan være rart at have en at støtte sig til og en som kan hjælpe med at forklare din situation.

Måske er der en anden voksen som du er tryg ved og som du kan tale med. Jeg tænker, måske en lærer, en venindes mor eller måske en anden fra familien? Det er vigtigt du får hjælp, så du kan føle dig tryg og lyttet til. Når man er 14 år har man brug for voksne som man kan støtte sig til, læne sig op af og spørge til råds. Du har vist en stor styrke og mod ved at skrive til os, håber du vil bruge denne styrke til at få yderligere hjælp.

Jeg håber du vil tage imod et af ovenstående råd fra mig, eller at du, hvis ikke du tænker rådene lige er dig, vil tage kontakt til BørneTelefonen på 116 111. Når du ringer til BørneTelefonen kan du godt være anonym, hvis du har det bedst med det. Vi sidder klar til at snakke med dig og vil rigtig gerne hjælpe dig.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.