Brev
Jeg kan høre min forældre have sex.
Ok, så jeg har haft dette problem i meget lang tid, med at jeg kan høre at mine forældre har sex, væggen mellem mit hus og mine forældres er meget tynde.
Jeg ved ikke om jeg skal sige det til dem eller om jeg skal putte høretelefoner i ørene eller om jeg skal sige noget til dem. Jeg kan virkeligt ikke lide at høre det, og får det meget ubehageligt
Jeg ville bare gerne have nogle tips om hvordan jeg håndtere dette problem
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Hvor er det fint at du skriver ind til brevkassen omkring din situation, den vil jeg gerne kigge på sammen med dig.
Hvor er det dejligt at dine forældre stadig er glade for hinanden, men jeg kan godt forstå at det kan være ubehageligt at hører igennem væggen.
Jeg tænker godt at du kan sige noget til dem, eller skrive det i en sms hvis det er nemmere. Hvor du gør opmærksom på at væggene altså er ret tynde.
Det kunne jo være en henkastet bemærkning med et smil på læben, hen ad ”Næste gang må i godt lige sige til i god tid, så jeg kan nå at finde mine hørertelefoner”.
Eller en sms hvor du skriver noget hen ad ”Bare lige så i ved det, så er væggene ret tynde.”
På den måde viser du dem at du kan hører dem, uden at det nødvendigvis behøver at blive en akavet situation for jer. Var det mon en mulighed for dig?
Hvis du alligevel ikke helt synes at det er vejen frem, kan du også forsøge at sætte halv højt musik på imens, så de får beskeden leveret mindre direkte. Eller den gode gamle måde med at banke på væggen.
Men jeg tror jeg vil anbefale dig at sige det med et smil på læben, eller en sms.
Kærlig hilsen BørneTelefonen