Jeg kan bare ik komme videre…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære C.

Tak for dit modige og ærlige brev. Sikke en styrke det må have krævet at skrive det altsammen ned og sende det..?

Du har været igennem mere end de fleste 13-årige, men jeg er imponeret af din vilje til at komme videre, når du flere gange spørger, hvordan du kan holde op med at blive så ked af det, når din mor drikker, og når du savner din søster.

Jeg kan sagtens forstå, at du bliver så ked af det, og jeg kan også godt forstå, at det kan gøre så ondt indeni, at du kommer til at skære i dig selv. Men jeg tænker også, at det kunne være godt for dig at få hjælp til at holde op med at skære i dig selv - og til at få en mere rolig og tryg hverdag i det hele taget...

Du fortæller, at din mor stadig falder i og drikker for meget, når hun bliver ked af det. Er der mon nogen, der ved at hun gør det? Jeg ved, det kan være svært at skulle tale med andre om, men jeg tænker også, at det er vigtigt at din mor får den rigtige hjælp, så hun kan tage sig godt af dig. Jeres kommune har pligt til at hjælpe dig og din mor, men det vender jeg lige tilbage til længere nede i svaret.

Jeg tænker sådan på, om du mon har haft nogen at snakke med om alt det her? Det lyder som om, det var temmelig forvirrende for dig at blive blandet ind i din søsters voldtægtssag, og nu skriver du, at det har påvirket dig sådan, at du går og er bange for at tale med mænd..? Og oplevelsen med din far, som slog og skubbede dig, har du mon fortalt nogen om det? Måske kunne du godt bruge en rigtig rar voksen at få talt alt det her igennem med? En som vil lytte til dig, tro på dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få det bedre... Gad vide, om du kender en voksen, som du kunne forestille dig at betro dig til?

Ud over at tale med en voksen som kender dig godt, så tænker jeg også at du måske kunne have glæde af at tale med en voksen, som har erfaring i at tale med børn og unge, der har det svært. Det kan være en psykolog eller måske din læge... Som jeg skrev ovenfor, så kan du få hjælp igennem din kommune til at finde en at snakke med.

Det kan godt være lidt uoverskueligt at skulle ringe til kommunen selv, men her på Børns Vilkår har vi hjulpet mange børn og unge med at kontakte kommunen. Det gør vi ved at give dem en bisidder, som er en voksen med god forstand på børns rettigheder, der kan sørge for at der bliver lyttet til det, barnet fortæller. Hvis du har lyst og mod på det, vil vi også gerne finde en bisidder til dig. Du kan læse lidt mere om det her, og hvis du har lyst til at høre lidt mere, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere.

Du kan i øvrigt også ringe til BørneTelefonen, hvis du bare vil prøve hvordan det er at fortælle om dine tanker og oplevelser til en voksen. Det er gratis at ringe, og du kan være anonym, hvis du bare har lyst til at snakke i første omgang.

Jeg håber, det kunne sætte lidt tanker i gang og måske hjælpe dig lidt videre?

De bedste ønsker fra BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.