Jeg hører ikke til nogle steder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit gode beskrivende og meget velformulerede brev til BørneTelefonen. Det er godt du skriver herind med dine følelser og dine frustrationer over dit forhold til din familie.

Du skriver, at du føler, at du ikke rigtig hører hjemme hverken hos din mor eller hos din far. Det må være svært for dig at have det sådan og det er bestemt heller ikke en følelse, du skal acceptere. Det skulle gerne være et samarbejde med alle i familien, at sørge for den gode stemning. Alle mennesker har brug for at føle sig elsket af sin familie.

I dit brev skriver du, at din mor mener, du overreagerer og at du skal styre dine hormoner, og du skriver at din far siger
du ikke kan tillade dig at blive sur, og at jorden ikke drejer om dig. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når de siger sådan, for det er ikke en måde at løse konflikter på, men det er en måde at prøve at undgå konflikter på, og selvfølgelig reagerer du på det.

Hjemme hos din mor, sker der rigtig meget. En ny mand i din mors liv, 2 irriterende pap-søskende, en lillebror på 12, der kan slippe afsted med alt og en ny lillesøster
.

Jeg kan sagtens forstå at det kan være svært at være i. Måske er det også svært for din mor og din bror, kunne det tænkes? Jeg nævner det ikke for, at det skal være en undskyldning, men måske kan det være en forklaring på, hvorfor det går galt mellem jer derhjemme. Jeg tænker på, om I har fået snakket sammen om alt det der er sket i familien i forbindelse med skilsmissen, men også de nye roller man får, når man former en ny familie. Kunne det tænkes, at I alle sammen ville få mere ro i maven og et meget bedre familiesammenhold, hvis I fik snakket sammen om de følelser, der måske ligger og ulmer fra fortiden/skilsmissen eller ved den nye familie.

En ide kunne være at holde et familierådsmøde om dette. Eventuelt kan du forberede dig til mødet, så du får sagt det du gerne vil og ikke glemmer noget. Det er også vigtigt, at mødet drejer sig om at være positiv, og at få lagt nogle planer for hvordan man løser konflikter i jeres familie, hvad tænker du om det?

I kan måske sammen finde frem til nogle gode ideer til, hvordan man siger pæne ting om og til hinanden, og så lave aftaler, som I alle sammen skal huske at overholde. Det er nemlig sjældent, at man råber, når man siger pæne ting og dem man siger pæne ting til bliver glade for det, man siger om dem. Så hvis man siger rigtig mange pæne ting, bliver man måske mere glad og man får mindre lyst til at råbe af hinanden. Ville det være en måde at gribe det an på?

Mit gæt er, at din mor og resten af familien vil tage det alvorligt og at hun/de også gerne vil have at alle skændes mindre og taler ordentligt til hinanden.
Jeg tænker, din mor måske vil ændre sin holdning til dig, hvis du kunne være åben og ærlig over for hende og fortælle hende, hvor svært du har det?
For selv om hun er din mor, kan det være svært for hende at se og forstå, at det hun siger og gør faktisk sårer dig.

Med hensyn til din far, så kan jeg sagtens forstå, hvad du mener, når du siger, at han ikke respekterer dig, for han siger et og gør noget andet. Din far siger, at han rigtig gerne vil være sammen med dig, men alligevel vælger han at tilbringe næsten ingen timer med dig, hvordan kan det hænge sammen! Du skriver også at jeres forhold har været anstrengt længe. For mig lyder det måske til at din far ikke ved, hvordan han skal være sammen med dig. Han vil gerne have et godt forhold, men ved ikke hvad der skal til. Kunne det mon være sådan?

Jeg vil forslå dig, at du fortæller din far, hvordan du har det med den måde I er sammen på, og hvis han vil lytte, fint. Hvis han ikke vil lytte, så må han forvente at jeres forhold ikke bliver bedre.

Måske vil jeres forhold blive bedre ,hvis du vidste præcis, hvad du kan forvente dig, næste gang du skal på besøg hos din far, og omvendt, din far ville vide præcis, hvordan han skal være sammen med dig og hvad I skal lave sammen, dvs. at I skal lave en plan for samværet. Kunne det være en måde at ”hjælpe” forholdet?

Hvis ikke du synes, det ændrer sig eller du ikke synes, at forslagene er det rigtige for dig, så er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder nogle dygtige rådgivere, der meget gerne vil tale mere med dig.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.