Brev
Jeg har stress
Hej BB
Jeg har et problem der bare bliver værre og værre.
Det hele startede da min far fik et arbejde,
min far og mor er skilt så min mor bor tæt ved min skole og mon far bor flere km væk så mine søskende og jeg tager toget alt i alt tager det en time at komme hjem fra skole til min fars hjem.
Jeg skal både sørge for mine søskende og/eller hvis de skal have venner på besøg
det stresser mig rigtig meget
jeg bor en uge hos min mor og en uge hos min far.
Jeg har 2 søskende jeg skal følge i skole og hjem vær anden uge.
Jeg begynde at få virkelig mange lektier for (jeg går i 6 klasse) og har 3 afleveringer i denne uge pluds lektier HVER DAG
jeg går også til badminton (starter imorgen) og det tager en time at komme hjem fra badminton så jeg er hjemme 18:30 så skal jeg spise og så i seng
jeg får virkelig stress af at få fri klokken 3 hver dag og jeg både skal holde styr på skole, sport, venner og familie.
Jeg har også problemer med mit øje så jeg har hovedpine hele dagen
jeg venter på at komme til øjnlægen men der er ventetid i flere måneder…….
Jeg er både psykiske og fysisk dårligt og har ovenikøbet dårligt selvværd så alt i alt har jeg det ikke så godt.
Jeg kan ikke se en løsning og skriver nu til jer, håber i kan hjælpe.
-tak på forhånd
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev! Jeg kan godt høre, at du har mange ting at se til og have ansvar for.
Jeg kunne godt foreslå dig, at du ikke startede til badminton, men samtidig er det måske netop gennem sport, at du har lov til at nyde din fritid og være sammen med vennnerne - et sted uden stress.
Skoletiden kan der jo desværre ikke ændres på, men måske kan du eller dine forældre, tale med dine lærerne om, at det er for mange afleveringer i den samme uge. Lærerne kan jo tale sammen, så I ikke bliver væltet af for mange afleveringsopgaver. Dine forældre kan også fortælle, at du ikke kan nå at aflevere i tide - Det kan også være på intra, de kan skrive til lærerne. Måske dine forældre så også kan se, at du har for mange opgaver derhjemme, når du også skal passe din skole.
Angående transporttiden frem og tilbage mellem din far og skolen, så er det rigtig ærgerligt, at der er så langt.
Måske kan dine forældre snakke om, at I børn er mere hos din mor nu, hvor din far er så meget væk med arbejdet. Så dine forældre også ved, at du ikke har det godt med alle de ting, du har fået ansvar for. Det er vigtigt, at dine forældre ved, hvor presset du føler dig. Det er jo et stort ansvar at skulle tage sig af sine søskende, når man samtidig skal passe sin skole og er presset på tid. Her er det godt, at dine forældre også husker deres fælles ansvar for, at I børn har det godt og støtter jer.
At du har ondt i hovedet hele tiden pga. øjet, kan også være til at du føler dig stresset. Men det lyder til, at det kan bliver bedre, når du kommer til øjenlægen. Hvis der er meget lang ventetid, så kan man ringe til øjenlægen og fx bede om en akut tid, så du ikke skal døje med hovedpine så længe. Man kan også kontakte en anden øjenlæge, som ikke har så lang ventetid. Det kunne du jo foreslå dine forældre. Når du har ondt i hovedet hele tiden, så burde du kunne få en akuttid. Nogle gange er lægerne også søde til at lade børn komme frem i køen.
Jeg tænker også, at det vil være godt, at du får talt med en lærer på skolen eller måske sundhedsplejersken omkring stressfølelsen og selvværdet. Det handler jo om din trivsel og om du har tid til at passe skolen. Sådan, som du har det nu, er ikke sundt eller godt for dig. Derfor er det vigtigt, at dine voksne omkring dig ved det, så de kan hjælpe dig. Hvis din klasselærer ved, at du føler dig meget presset for tiden, så kan der også tages hensyn til dig, så du føler, at der bakkes op om dig hele vejen rundt.
Du kan enten selv tale med din klasselærer, eller du kan tale med dine forældre om, at det kunne være rart for dig, hvis de talte sammen.
Det værste er ofte, hvis man føler sig alene og uforstået. Derfor håber jeg, at du vil sætte ord på dine tanker og følelser til dine forældre og i skolen, så du ikke skal gå med det hele selv.
Jeg vil ønske dig et stort held og lykke med det!
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen
Har du eksamensangst? Få flere gode råd her
Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?
Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.
Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.