Brev
Jeg har det svært ved at respektere min mor..
Hej!
Mine forældre er skilt og har været det i snart 3 år. Derfor måtte det jo komme før eller siden at mine forældre skulle date en anden. Min far er ikke gået i gang. Men min mor. Du kan tro hun er i gang.
Jeg er ikke rigtigt i “pige fasen” endnu, så jeg kan måske ikke sætte mig ind i situationen. Men jeg føler min mor er meget desperat efter en kæreste. Hun er i gang med sin femte, i år (som jeg kender til).
Min mor og min far er enige om at vi ikke skal møde dem lige med de samme, men alligevel arrangere min mor noget andet. Hendes nyeste kæreste var med os i sommerhus i tre dage. Men hey, hvad er problemet? Jeg vil ikke rigtigt skabe et “forhold” med hendes kærester. Mest fordi at jeg ikke gider at tænke over ham mere end nødvendigt. Specielt hvis min mor får en anden kæreste.
Jeg tror også min mor er lidt “afhængig af sex”, eller sexuel nydelse. Jeg har flere gange oplevet rigtig mistænksomme lyde. Hun er rigtig højlydt. Altså hun er 43 år gammel. Hun opfører sig som en 20 årig, og nej, så ung ser hun heller ikke ud. Både nat og dag, er der gang i soveværelset.
Eksempler at nævne:
– Gider ikke at beskrive de gange hun bare har gjort det hjemme, mens vi også er hjemme. Men der sker ofte.
– I sommerhuset, som jeg nævnte før. Delte jeg soveværelse med min lillebror. Min mors, og hendes kærestes soveværelse var lige overfor vores. Den sidste nat, skete der noget. Kan du gætte hvad det er? Min lillebror kiggede først forvirret på mig, indtil det ramte ham. Min 8 årige lillebror sagde til mig “Jeg håber ikke de boller.” Jeg kan huske at han rystede og var meget utilpas. Noget jeg også har været igennem. Jeg syntes det er meget respektløst, for det første for at gøre det, mens vi er i samme husstand. Eftersom hun er alene hjemme i en uge, hver anden uge. Så det er ikke ligesom, hvis det var mine forældre som ikke har særligt mange tidspunkter at gøre det på. Men det har hun nu. Jeg synes også det er respektøst at gøre i en andens seng.
– Min mor snakkede i telefon med sin far, hvor hun indrømmede at hun havde et one night stand med en mand hun ikke kender særligt godt. Jeg overhørte det selvfølgelig, eftersom jeg kan fortælle dette. Hun gjorde det dagen før jeg skulle hjem til min far, min lillebror kom derimod en dag før mig, så han ved intet. Men jeg havde det bare ikke så godt med det. Jeg kunne bare ikke lide følelsen. Det var svært at tænke på noget andet. Eftersom jeg fortalte hende at jeg hørte det, og hun sagde at jeg ikke skulle sige noget til min far. Hvilket selvfølgeligt betyder hun ved det er forkert.
Med alt dette er det ret svært at respektere hende. For jeg føler at hun er respektløs overfor mig og min lillebror, på mange forskellige måder. Selvfølgelig er hun også meget respektfuld på nogle punkter. Men det negative fylder mere, det ville det altid gøre. Jeg elsker hende. Hun er min mor. Hun passer på mig. Men nogle gange gør hun ikke så godt et arbejde.
Jeg vil gerne lige nævne at jeg har skrevet ind før med min mors alkohols problem, og at det var svært at stole på hende. Og det hjalp mig. Så tak. Dette brev er egentligt bare for at få lidt råd om hvad jeg skal fortælle hvem, osv.
Tusind tak, for alt!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Hvor er det dejligt, du har kunne bruge vores hjælp. Jeg håber, at vi også denne gang kan komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Du fortæller om en opvækst, der har båret præg af din mors alkoholproblem. Det må have været så utrygt at vokse op med en mor, som du ikke helt har kunnet regne med. Jeg kan godt forstå, at du skriver: ‘ Jeg vil ikke rigtigt skabe et “forhold” med hendes kærester.’ For du har jo lært at passe på dig selv. Det er ikke underligt, hvis du og din bror ikke kan rumme mere utryghed.
Men netop din mors skiftende partnere og sexliv må jo forstærke den gamle følelse af utryghed. Og alt det du tidligere har oplevet af mangel på  ‘grænser’, respekt og tryg forudsigelighed i hjemmet. Jeg kan på den baggrund godt forstå, at du ikke har lyst til at skabe “et forhold” til din mors kærester.
Det er vigtigt, at du og din bror kan føle jer trygge i jeres eget hjem. Derfor skal fortælle nogle voksne, hvordan du og din bror har det.
Jeg ved ikke, om du synes, at det er en god ide at tale med din mor om dette? Måske vil det føles for svært? Hvis du synes det er for svært at tale med hende, kan du måske vise hende det brev, du har sendt til brevkassen? Eller noget af brevet? Du kan også vise hende mit svar til dig. Det kan måske gøre det lettere for dig.
Hvis det ikke hjælper at snakke med din mor, så tal med din far. Faktisk synes jeg, at du under alle omstændigheder skal tale med din far.
Du skriver ikke så meget om ham. Men vil det være muligt for dig, tror du?
Måske kunne du vise ham dit brev og mit svar? Måske er det ligefrem muligt at overveje, om jeres samvær er godt fordelt mellem din mor og din far? Eller om du (sammen med din far) skal overveje hvilke andre muligheder, der er?
Han kan både snakke med dig og din lillebror om, hvordan I får den bedste hverdag – uanset hvad I beslutter jer til med hensyn til samvær. Han kan som voksen tage sig af situationen, så det ikke er dig, der skal gøre det.
Nu kender jeg ikke din mors og fars måde at tale sammen på. Men han kan måske også på en god måde snakke med din mor om hendes skiftende forhold, og hvad det betyder for jer?
Du kan også tale med andre voksne – måske en lærer? Når du fortæller dem om, at du føler utryghed hjemme – så har de mulighed for at hjælpe dig og komme med ideer.
Det er virkelig stærkt af dig, at du prøver at gøre noget ved problemet for at få det bedre. Jeg håber du kan bruge mit råd, og at du har modet til at bede din far eller andre voksne om hjælp til at løse problemet.
Du hjælper både dig og din bror til at kunne være mere trygge derhjemme.
Du er altid velkommen til at skrive igen. Du kan også SMS’e eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen