Jeg har det svært

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,
Mange tak for dit vigtige brev. Det er mange og meget svære ting, du og din familie har været igennem, med din mors sygdomme. Og din fars alkoholisme.
Godt du søgte hjælp hos din mormor og onkel, dengang din mor gik ned med stress og fik brug for hjælp på hospitalet. Det var en meget klog måde, du handlede på, selvom du var både bange og forvirret.
Jeg forstår godt, at du gerne vil vide, om du kan blive syg af de samme ting som din mor og far. Men selvom ens forældre har været syge pga. alkohol, stress eller kræft, så betyder det IKKE at man selv bliver syg af det. Heldigvis.
Mange børn og unge, som har forældre, der lider af de alvorlige sygdomme, er ligesom dig bange for, om de ”arver” sygdommene.   Vi ved, at nogen kan blive syge af de samme sygdomme som deres forældre. Men vi ved også, at mange ikke bliver syge, selvom deres forældre blev.
Ligesom nogen kan få stress, kræft eller blive alkoholikere, selvom ingen af deres forældre har haft de sygdomme.
Mange børn tænker slet ikke på, at man kan blive så syg. Men når man har oplevet sygdommene tæt på, så er det klart, at man tænker meget på dem.
Det er svære ting at gå og tænke på, og den slags skal man ikke gå alene med. Derfor er det også meget klogt, at du beder om hjælp, og spørger om nogle af de ting du går og tænker på.
Alle – både børn og voksne – der oplever ting som dem du oplever, har brug for nogen at tale med. Nogen der lytter, forstår og kan hjælpe med det der er svært.
Du må være en stærk pige, for du gør alle de helt rigtige ting, selvom du føler dig bange og forvirret. Både nu, ved at skrive til os – og dengang din mor måtte på hospitalet.
Du spørger også om, hvorfor du på et tidspunkt havde brug for at gøre ting 2 eller 4 gange. For mig lyder det som en naturlig reaktion, på alle de svære oplevelser og følelser, du har været fyldt af.
Det er nemlig meget almindeligt, at når mennesker bliver usikre og bange, så får de brug for, at der også er noget, der føles trygt. For der er jo ikke noget trygt ved sygdom, som man ikke kan bestemme over.
Så derfor kan man i en periode få brug for at skabe lidt tryghed omkring sig, ved at kontrollere og gentage sine egne handlinger på en lidt ”overdreven” måde. F.eks. kan det føles vigtigt at gøre bestemte ting et bestemt antal gange. Det kan skabe lidt tryghed. Lyder det som om, det kunne være det, der skete for dig dengang?
Under alle omstændigheder så er det ikke farligt at have det sådan. Men det er et tegn på, at man ikke har det godt. Og på den måde, så er det jo godt. For så opdager man, at man har brug for at tale med nogen, om det der er svært.
Har du fortalt nogen voksne du kender, om dine tanker? At du er bange for selv at blive syg? Bange for din mors sygdom? Og nogle af alle de andre tanker og følelser du er fyldt af?
Måske taler du allerede med nogen om, hvordan du har det? Måske gør du ikke? Måske synes du, det er svært at tale om? Måske tænker du, at du ikke vil gøre din mor bekymret ved at fortælle om dine tanker? Måske kan du ikke lige nu komme i tanke om nogen, du tror det vil være godt at tale med?
Uanset hvad, så har du ret til at få hjælp og støtte, fra voksne som ved hvordan de skal hjælpe dig.
Nedenfor har jeg skrevet et par forslag til, hvordan du kan få en omsorgsfuld og klog voksen at tale med. En voksen som kan støtte og hjælpe dig med alle de svære følelser og tanker, der kan fylde, når ens mor er alvorligt syg.
• Måske kan du fortælle din mormor, at du har brug for en at tale med? Eller du kan fortælle det til en lærer? Skolens sundhedsplejerske? Din læge? En anden voksen i familien? En venindes mor? En pædagog i klubben? Du kan evt. vise hende/ham dit brev og mit svar. Og så kan de hjælpe dig med at få en at tale med. F.eks. En fra kommunens psykologiske rådgivning. Det er gratis, og de kan hjælpe både dig og din familie.
• Måske har du mere lyst til at tale med en, du ikke kender i forvejen? Så kan du f.eks. ringe eller chatte med os på BørneTelefonen. Det kan nogle gange være lettere at hjælpe, når man kan stille hinanden spørgsmål undervejs. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Både ved at lytte og tale med dig. Og med at få kontakt til nogen, der kan hjælpe dig i nærheden af, hvor du bor.
Prøv også at tjekke Kræftens Bekæmpelses hjemmeside om gratis rådgivning til syge og pårørende: http://www.cancer.dk/hjaelp-viden/raadgivning/kraeftlinjen Dem kan du ringe gratis til og få råd og støtte. De ved en masse om, hvordan det er at have en mor, der er syg af kræft. De tilbyder også gratis rådgivnings forløb til både børn og deres familier. Det kan de selv fortælle meget mere om. Og måske har din mor, mormor og onkel også lyst til at tale med dem?
Du kan også tjekke Psykiatrifondens hjemmeside om gratis rådgivning til syge og deres pårørende:http://www.psykiatrifonden.dk/det-goer-vi/telefonraadgivningen.aspx. Dem kan du også ringe gratis til og få hjælp og støtte. De ved en masse om, hvordan det er at have en mor, der har været alvorligt syg af stress. Psykiatrifonden tilbyder også gratis rådgivningsforløb til både børn og deres familier. Hvis du ringer til dem, kan de selv fortælle dig mere om det.
På begge hjemmesider står der det telefonnummer du kan ringe til.
Hvis det hele virker lidt uoverskueligt, eller du ikke helt ved, hvad du har lyst til, så husk du altid kan ringe eller chatte med os på nummer 116111. Så kan vi sammen prøve at finde ud af, hvordan du kan gribe det hele an.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar?
De varmeste hilsner til dig fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.