Brev
Jeg har det svært
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg har det ikke særlig godt, da mit liv ikke er helt som andres. Ligenu bor jeg sammen med min bror, og min mor.
For knap tre måneder siden, var der min gamle pap-far og min gamle pap-lillebror også boende her. Men siden jeg var ni år, var jeg sammen med min gamle-pap far (vi kalder ham bare gpf) han betød meget, men så kom der på et tidspunkt hvor han sov ekstremt meget, og var enormt sur hele tiden, 24/7. Det viste sig så at han havde fået PTSD i svær grad.
Det var ikke så slemt for mig at leve med, men for min mor og bror var det. Han truede min mor med knive og selvmord ved ham selv. Men endelig flyttede han, også gik der knap en uge inden min morfar døde. Min morfar betød alt for mig, han var som en bedsteven for mig. Jeg føler mig hel tom efter som han ikke er her mere. Kære brevkasse være sød at give mig nogle råd for at jeg kan blive glad igen..
Hilsen S.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S.
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt, at du ikke føler, at dit liv er helt nemt lige nu. Du fortæller, at du lige har mistet din morfor, som betød rigtig meget for dig, og derudover er din papfar- og bror også flyttet fra jer. Det er nogle store omvæltninger og tab, og jeg tænker, at det er helt naturligt at du er ked af det.
Når man mister nogen, som har betydet meget for en, opstår der et tomrum bagefter og måske et savn. Der kan også komme alle mulige følelser, som kan komme og gå. Det ene øjeblik kan man være meget ked af det, men så kan man også glemme det lidt indimellem, og det er helt naturligt. Det kaldes at sørge, og en sorg kan godt tage noget tid at komme over. Det kan være en hjælp at tale meget med nogen om dem, man har mistet.
Jeg håber, at du kan tale med din mor om det, for hun har jo også mistet både sin mand og sin far. Måske kender du også nogle andre, du kan tale med om det? Det kan være andre familiemedlemmer, eller måske en sød voksen fra skolen? Når man sørger, kan det var rart at tænke på de gode minder, man har med det menneske, man har mistet, for minderne er der jo stadigvæk, selvom personen er død eller rejst væk. Kunne du prøve at samle gode minder om din morfar - måske en lille bog med billeder og historier om ting, du kan huske, I har oplevet sammen?
Du fortæller ikke, om du har mulighed for at have kontakt med din papfar, og måske er det også kompliceret, fordi han ikke har været sød ved din mor? Det kan være svært for mig at vurdere, om det er en god ide for dig at have kontakt med ham, men det var jo også noget, du kunne tale med en voksen om.
Hvis du har lyst til at tale med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn om svære ting, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du kan også sende en SMS til nummeret, hvis du føles rarere at skrive i første omgang.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.