Jeg har det svært

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S.
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt, at du ikke føler, at dit liv er helt nemt lige nu. Du fortæller, at du lige har mistet din morfor, som betød rigtig meget for dig, og derudover er din papfar- og bror også flyttet fra jer. Det er nogle store omvæltninger og tab, og jeg tænker, at det er helt naturligt at du er ked af det.

Når man mister nogen, som har betydet meget for en, opstår der et tomrum bagefter og måske et savn. Der kan også komme alle mulige følelser, som kan komme og gå. Det ene øjeblik kan man være meget ked af det, men så kan man også glemme det lidt indimellem, og det er helt naturligt. Det kaldes at sørge, og en sorg kan godt tage noget tid at komme over. Det kan være en hjælp at tale meget med nogen om dem, man har mistet.
Jeg håber, at du kan tale med din mor om det, for hun har jo også mistet både sin mand og sin far. Måske kender du også nogle andre, du kan tale med om det? Det kan være andre familiemedlemmer, eller måske en sød voksen fra skolen? Når man sørger, kan det var rart at tænke på de gode minder, man har med det menneske, man har mistet, for minderne er der jo stadigvæk, selvom personen er død eller rejst væk. Kunne du prøve at samle gode minder om din morfar - måske en lille bog med billeder og historier om ting, du kan huske, I har oplevet sammen?

Du fortæller ikke, om du har mulighed for at have kontakt med din papfar, og måske er det også kompliceret, fordi han ikke har været sød ved din mor? Det kan være svært for mig at vurdere, om det er en god ide for dig at have kontakt med ham, men det var jo også noget, du kunne tale med en voksen om.
Hvis du har lyst til at tale med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn om svære ting, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du kan også sende en SMS til nummeret, hvis du føles rarere at skrive i første omgang.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.