Brev
Jeg har det svært
Hej BT
I dag har jeg valgt at skrive til jer fordi at jeg har det svært herhjemme.
Jeg er en person der kan lide at spille computer spil og jeg er også lidt meget doven.
Jeg skriver til jer fordi at mine forældre heletiden tror det er mig der har gjort noget når der er sket noget forkert her i huset.
Jeg prøver at sige til dem at det ikke er mig ,men de tror ikke på mig 🙁
Dette er primært min far.
Jeg er også enebarn som de bruger mod mig når der fx er noget der er blevet væk eller lignende.
Jeg håber i kan finde en måde at jeg kan få dem til at tro på mig på, men det bliver nok svært.
Jeg er også altid meget træt fordi at jeg har svært ved at falde i søvn så jeg meget hurtigt bliver pisset af!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Når du skriver om dig selv at du er doven, så bliver jeg lidt nysgerrig. Er det mon noget dine forældre siger om dig, eller er det dig selv, der synes det? Alle mennesker kan opføre sig dovent indimellem. Men at opføre dig dovent i nogle situationer, betyder ikke, at du altid er det.
Du skriver, at dine forældre hele tiden tror, at du er skyld i, at ting bliver væk i jeres hus. Det kan jeg godt forstå, at du synes er svært. Du skriver også, at du har problemer med at sove, og du har helt ret i, at det kan betyde, at du bliver mere irritabel.
Mit forslag til dig vil være at bede dine forældre om, at I sætter jer ned og taler sammen. Det er en god ide at vælge et tidspunkt, hvor I alle tre har god tid og er nogenlunde afslappede.
Så kan du sige til dem: “Jeg føler hele tiden, at jeg får skylden, når noget bliver væk. Og jeg føler ikke, at I tror på mig, når jeg siger, det ikke er mig. Jeg er også tit træt, fordi jeg har svært ved at sove, og så bliver jeg let sur. Men jeg vil gerne have det bedre sammen med jer. Så hvad kan vi gøre?”
Hvis du siger sådan (eller noget der minder om), så tager du stort ansvar for situationen. Hvordan tror du dine forældre vil reagere på det?
Måske vil dine forældre også rigtig gerne have, at I får det bedre med hinanden derhjemme. Derfor hjælper du også dem, hvis du tager initiativ til en samtale.
Jeg vil også foreslå dig at nævne det om, at du føler de bruger det imod dig, at du er enebarn. For det virker som om, at det går dig på.
Hvis det er for svært at sige de her ting højt, så kan du også vise dem dit brev og mit svar. Så kan de læse det, og så kan I tale sammen ud fra det. Det kan også være en mulighed at tale alene med din mor først, hvis det føles lidt nemmere for dig.
Jeg håber, at du får talt med dine forældre, så I kan få det bedre sammen derhjemme.
Kærlig hilsen BørneTelefonen