Brev
Jeg har bulimi
Jeg har haft bulimi i et halvt år nu. Et halvt år lyder måske ikke af så meget, men i halvt år har jeg kastet op næsten hver dag og nogle gange flere gange om dagen.
De seneste par måneder har jeg kun tænkt på mad. Det er forfærdeligt! jeg kan ikke spise noget, uden at spise for meget. Min sult- og mæthedfornæmelse er er fucket fuldstændig op.
Mit hoved eksploderer snart. Jeg kan ikke klare det i mit hoved at jeg ikke kan være normal. Jeg har ingen kontrol over mine spisevaner mere.
jeg har brug for hjælp. Men hvordan i al verden får jeg det sagt til mine forældre? “Hej, jeg har bulimi, kan vi tage til lægen?”
Jeg har det så dårligt med mig selv. Jeg hader mig selv. Hvad skal jeg gøre? Selvom det er ret indelysende, men jeg har bare brug for at komme ud med det.
Jeg har indstillet mit hoved på at få hjælp. Min mor har lagt mærke til at jeg spiser en del, så jeg har tænkt mig at spørge hende om vi ikke kan tage til læge, fordi det er ved at komme ud af kontrol. Men jeg har bange for at hun ikke vil tage mig seriøst.
Det ender garanteret med at jeg selv må gøre noget – som det altid plejer. Det er ikke sådan her jeg vil leve mit liv.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Mange tak for dit modige og stærke brev. Det er jo helt tydeligt, at du kæmper med noget, som du ikke skal være alene om. Godt at du selv kan mærke, at du har brug for hjælp! Det er et stort skridt på vejen til at få det bedre.
Du fortæller, at du har haft bulimi i et halvt år. Og selvom du selv tænker, at det ikke er så længe, så er det jo et halvt år for længe. Ingen skal have det på denne måde og heller ikke være alene med det.
I dit brev skriver du, at du har indstillet dit hoved på at få hjælp. Det vil jeg gerne rose dig for. Det er virkelig flot, at du allerede er kommet så langt. Du lyder til at være en stærk pige. Det er ikke alle, der overhovedet kommer dertil, hvor de tænker, at de har brug for hjælp, så det er virkelig flot.
Jeg vil støtte dig i, at det er en god ide, at du taler med dine forældre. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært. Særligt når du tænker, at de måske ikke tager det alvorligt. Kunne det være en mulighed, at du skrev et brev til dem, lidt lige som du har skrevet herind til Børnetelefonen? I brevet kunne du fortælle det, du fortæller mig. Og samtidig fortælle dem, hvor vigtigt det er for dig, at de tror på dig og støtter dig, så du kan få det bedre hurtigt. Du kan også vise dem svaret for mig. Og så kan du fortælle dem, at de er meget velkomne til at ringe til Forældretelefonen på 35555557, hvis de vil tale med en rådgiver om, hvordan de bedste støtter dig.
Hvis du synes, det alligevel er for svært at fortælle det til dine forældre, så kunne du måske finde en anden voksen, som kunne hjælpe dig med at få det sagt. Det kunne være din lærer eller noget familie tæt på?
Jeg bliver lidt nysgerrig på, om nogle af dine veninder har lagt mærke til, at du er begyndt at spise mere? Og om du måske har snakket med nogle af dem? Så ville de også kunne hjælpe dig med at få det sagt.
Til sidst vil jeg lige fortælle dig om en forening, der hjælper unge mennesker med spiseforstyrrelser. Dem har du også mulighed for at kontakte, hvis du føler, at du har brug for at snakke mere med voksne, du ikke kender. Foreningen hedder LMS. Læs mere her – og vis også gerne siden til dine forældre: http://www.lmsos.dk/
De bedste tanker og hilsner fra Børnetelefonen