Jeg har bruge for hjælpe

Jeg er en pige på 12 år

og jeg har det ikke godt med min fars kæreste fordi at hun tag meget hårdt fat i mig og hun bliver sur over de mindste ting fx nå jeg ikke siger godmorgen til hende eller nå jeg ikke har spise min madpakke og min far siger ikke noget til hende nå hun tag fat i mig eller nå hun siger grime ting til mig og der for har jeg ikke lyst til at komme hjem efter skole.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 12 årig pige

Jeg kan godt forstå, at du ikke kan lide at blive taget hårdt fat i- eller at de voksne er sure på dig. Det er da heller ikke rart.

Du skal selvfølgelig have lyst til at komme hjem til dig selv, og dit hjem skal være et sted, hvor du kan slappe af.

Jeg syntes, at du skal tale med din far om det. Fortæl ham, at det gør dig ked af det, at du og hans kæreste ikke har det så godt sammen. Fortæl ham, at du gerne vil have det anderledes, men du har brug for hans hjælp.

Det er vigtigt at få sagt disse ting højt, ellers kan det ende med at du har det skidt i dit eget hjem – og det er jo ikke meningen. Alle børn har krav på et hjem hvor de kan føle sig trygge og hvor de kan slappe af.

Hvis du ikke helt ved hvordan du skal starte sådan en snak, kan du måske skrive dine tanker og oplevelser med på papir. Enten kan du vise din far papiret eller du kan bruge det som talepapir.

Måske har du talt med din mor om det? Hvis ikke kan hun måske også give dig nogle forslag eller hjælpe dig med snakken med din far.

Du kan også ringe ind til Børnetelefonen på 116111 og tale med en af vores rådgivere. I kan sammen finde frem til en god måde at tage snakken på.

Jeg vil ønske dig god fornøjelse med denne vigtige snak med din far.

De bedste hilsner og tanker fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.