Jeg har brug for svar

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Det glæder mig at læse, at dine forældre har været suværene til at være skilt. Det er ikke alle der kan finde ud af det! Men jeg kan godt forstå, at du gerne vil have svar på hvad der foregår. Det er ikke rart, at ens forældre har hemmeligheder for en, som man gerne vil være en del af.

Der kan være mange årsager til, at dine forældre ikke vil have at du har kontakt med din mormor. Du skriver selv, at din mor har været udsat for nogle grimme ting i sin barndom. Har du tænkt på om din mor og far kunne være bange for, at din mormor udsætter dig for det samme?

Nogle gange er ens forældre meget hurtige til at trække én ud af en relation, hvis de selv har prøvet at den relation var dårlig for dem. Jeg kan godt forstå, at det kan være meget uforståeligt hvorfor, men på den anden side kan det også være dine forældres måde at forsøge at passe på dig. Giver det mening?

Jeg tror det er meget vigtigt, at du fortæller dem hvordan du oplevede at se din mormor. Ikke hvad dine forældre mente eller følte - men hvordan du havde det med det! Hvis du følte, at det var rart at se hende, så kan jeg godt forstå, at du gerne vil se hende igen og vide hvad der skete dengang. Nogle gange kan en person som var en skidt mor, være en god mormor. Så hvis du føler, at X kunne være en god mormor for dig, så skal du sige det.

Jeg tror, at det er meget vigtigt, at du får historien fra dine forældre før din mormor. Hvis din mormor har været ubehagelig overfor din mor tidligere kan det være, at hun også kunne finde på at være det overfor dig. Det ville jo ikke være rart, at du tog helt ud på landet og din mormor viste sig at være sur, vred eller ikke ville lukke dig ind. Derfor er det vigtigt, at dine forældre kan hjælpe dig og passe på dig i relationen med hende.

Jeg synes, at du skal fortælle dine forældre om dine planer med turen ud til hende. Nogle gange skal forældre lige finde ud af, at deres barn er ved at blive et selvstændigt og modent menneske - som sagtens kan finde løsninger, uden deres forældre. Det kan være, at de så forstår, at du mener det alvorligt.

Hvis de bliver vrede eller kede af det. Så skal du tage det helt roligt. Når forældre reagere sådan, er det nemlig tit fordi de bare så gerne vil passe på en. Så må du give dem lidt tid til at falde ned igen og prøve igen.

Du kan også prøve, at skrive dem et brev - ligesom, at du skrev herind. Det kan være en god måde, at fortælle sine forældre om hvordan man har det, da du ikke behøver at se dem i øjnene imens.

Hvis dine forældre ikke ønsker at tale om det eller ikke giver dig lov til at besøge mormor Gitte, så er det måske bedre at vente med at tage kontakten til hende, til du fylder 18 år. Der er du myndig og kan selv bestemme om du ønsker at genoptage kontakten, ligesom du også er et par år ældre og måske der vil dine forældre tale om hvad der skete og gjorde du ikke måtte se hende i en årrække.

Jeg håber, at du har mod på at prøve tingene af.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.