Brev
Jeg har brug for hjælp
Kære brevkasse,
jeg har ikke nogen som jeg kan tale lige ud til. Jeg har ingen venner som jeg føler kan hjælpe mig, min familie er i stykker så jeg går med alt min vrede og frustration selv.
Her de seneste år er det blevet sværere og sværere at hænge sammen, jeg har intet sted ud over når jeg løber hvor jeg kan være mig selv.
Her for et halvt års tid siden fortalte jeg mine forældre at jeg er til piger, de tog det fint nok, men jeg føler ikke at de tror på mig.
Min far er blevet syg og lægerne kan ikke finde ud af hvad der er galt, det fylder rigtig meget i min hverdag for hver gang jeg er hjemme skal jeg lave Alt det som min far plejer og samtidig har jeg en masse eksamener som jeg skal læse op til.
Jeg føler mig utrolig presset på grund af min fars sygdom, skolen, min seksualitet og det faktum at jeg snart skal på efterskole.
Jeg glæder mig meget til at komme væk hjemme fra men jeg kan ikke lade være med at tænke at min familie vil falde fra hindanden når jeg ikke er der i hverdagen.
Jeg har svært ved at falde i søvn, følge med i timerne osv. fordi min hjerne og psykiske sind bliver ved med at køre rundt.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan gøre, jeg mangler hjælp, jeg kan ikke klarer det her selv.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det er godt, at du har brugt lidt af dit overskud til at skrive til os. Dit brev fortæller rigtig godt, hvor meget du har at tænke på, og det kan jeg godt forstå, du ikke kan klare selv.
Hvis vi starter bagfra i dit brev: Din forældre er heldige at have en datter som dig, der er så omsorgsfuld og betænksom. Men det er ikke er dit ansvar at få jeres familie til at hænge sammen. Det er dine forældres, og selvom de har meget at tænke på lige nu, er det stadig dem, der skal passe på familien. Det betyder ikke, at man ikke skal have pligter og hjælpe til, som du også gør, men ansvaret ligger hos dine forældre. Tit er det også sådan, at tanken om, hvordan noget skal gå, er meget værre end virkeligheden.
Jeg kan godt forstå, du glæder dig til efterskole, og den glæde skal du holde ved. Jeg ved fra andre, der starter på efterskole og kommer væk hjemmefra, oplever at det derhjemme bliver meget lettere.
Jeg ved godt, at du ikke har nogle at snakke med, som du skriver. Hvis du prøver at tænke på, om ikke der findes en voksen, du kan snakke med om din skole og det derhjemme? En voksen, som kan hjælpe dig med at få snakket med din familie, så I sammen kan få lagt en plan for, hvordan det skal være hjemme hos jer, så alle kan være der på en god måde. Er der ikke en lærer på din skole, som du har tillid til? Læreren har pligt til at finde den hjælp, der skal til, når de får kendskab til, at du f.eks. ikke har det godt lige nu, eller at en familie har brug for hjælp til at finde ud af det.
For nogen på din alder kan det være svært at finde ud af deres seksualitet. Jeg forstår dit brev, som at du er sikker på din og har haft mod til at sige det til dine forældre – flot mod! Du skriver, at det er som om, de ikke tror det. Jeg tænker, at det kan du have ret i, og ved fra andre forældre, at de har svært ved, hvad de skal sige eller gøre. Nu ved jeg ikke, hvor længe siden det er, I har talt om det? Men måske skal du give dem lidt mere tid, og så, når der er ro derhjemme, selv bringe det på banen igen. Måske skal du fortælle dem om dine tanker eller spørge dem, hvad de tænker, fortælle dem at du er nysgerrig på, hvad de tænker.
Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg får indtryk af, at du er en pige med meget mod, som gerne vil ændre på de ting, som er svære. Det mod og den energi skal du holde fast i, så den kan hjælpe videre. Måske vil det være en hjælp for dig at starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak med en af de voksne, der sidder klar til at snakke.
De bedste hilsner BørneTelefonen