Jeg har brug for hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er du bare modig, at du skriver til os og fortælle om dig og din mor. Det lyder som en enormt svær situation, du er i. Og det er helt forståeligt, at du bliver ked af det og føler dig som en dårlig datter. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig lidt videre med det.

Du skriver, at du føler, at du ikke kan gøre noget rigtigt over for din mor. Hun virker sur hele tiden over de mindste ting. Hun føler ikke, at hun betyder noget for dig. Og på mors dag blev hun sur og skuffet. Det kan ikke være særligt sjovt for dig. Det lyder lidt som om, at hun har nogle forventninger til dig, som du ikke lige var klar over. Det kan være så svært at gætte, hvad ens forældre forventer af en, hvis de ikke siger det. Mon du kan genkende det?

De fleste børn, som jeg taler med, har ikke lyst til at skuffe deres mor – eller have en mor, der er sur på dem hele tiden. De vil helst have en glad mor, som de kan have det godt sammen med. Jeg fornemmer, at du måske har det lidt på samme måde?

Derfor bliver jeg også lidt nysgerrig på, om du mon har snakket med din mor om det her? Det tror jeg måske kunne være en god idé. Tror du, at det ville være en mulighed for dig?

Nogle gange kan det være svært for voksne at forstå, hvordan børn har det. Måske ved din mor ikke helt, hvor ked af det, det gør dig? Og at du faktisk føler dig som en dårlig datter?

Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at I får snakket om det, så du ikke skal være ked af det og tænke på det hele tiden. Det er der ikke nogen, der kan holde til.

Det kan også være, at det er bedre for dig at starte med at tale med en anden voksen om det – måske din far eller en anden sød voksen. De kan måske hjælpe dig, så du ikke skal stå helt alene med det. Hvem føler du mon, at du bedst ville kunne fortælle det til?

Nogle gange kan det være svært at vide, hvordan man skal sige det til sin mor, far eller en anden. Har du det også sådan? Jeg vil gerne hjælpe dig lidt med, hvordan du kunne sige det.

Du kunne f.eks.:

  • Vise din mor eller den anden voksen dit brev og mit svar. Du har allerede været virkelig god til at beskrive det i brevet, så måske ville det være rarest for dig på den måde?
  • Skrive et brev med vores guide her: https://bornetelefonen.dk/skriv/. Det kan hjælpe dig med at overveje, hvad du kunne sige. Eller du kan bruge det til at vise til din mor eller den voksne.
  • Sige til din mor: ”Jeg er ked af det for tiden, og jeg har brug for, at vi snakker om det.” eller ”Jeg føler mig som en dårlig datter. Jeg har brug for at tale om det.” eller ”Det du sagde på mors dag, gjorde mig ked af det. Jeg kan ikke stoppe med at tænke på det. Jeg har brug for at snakke om det.”.
  • Sige til din far eller en anden voksen: ”Jeg føler, at min mor er sur og skuffet på mig hele tiden. Jeg har brug for hjælp til at få det bedre.” eller ”Jeg er ked af det og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har brug for, at du hjælper mig.

Måske kan nogle af rådene hjælpe dig lidt videre. Uanset hvad, synes jeg ikke, at du skal gå og være ked af det og føle dig som en dårlig datter. Det er alt for meget at gå med helt alene.

I brevet har jeg fået det indtryk, at du er en meget modig pige. Derfor er ikke i tvivl om, at du nok finder frem til, hvad der er den bedste løsning for dig her. Men bliver du usikker på noget eller fortsætter med at være ked af det og føle dig som en dårlig datter, så er vi her altid til at hjælpe dig på telefon 116 111 – eller chat her: https://bornetelefonen.dk/chat/.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.