Brev
Jeg har brug for hjælp!
Jeg er en 16 årig enebarn dreng (9. klasse), der før havde et perfekt liv med venner, kærester og glæde, men blev forvandlet om til HELVEDE for ik så lang tid siden.
For ca. et halvt år siden, fandt min far en kæreste efter 3 år, da min mor døde af kraft. Det var hårdt, men jeg kom videre.
Før min far fandt hende den nye kæreste, var han virkelig ulykkelig. Nu er han meget bedre, men det meget værre for mig.
Hans kæreste opfører sig som en engel foran min far, men når mig og hende er alene uden min far (Når han er på arbejde osv..) rør hun mig på forskellige måder. Både seksuelt og slår.
Jeg har aldrig fortalt det til min far, for jeg virkelig flov.. Og min far ser altid så glad ud når han er sammen med hende. Jeg havde ikke set ham være glad i lang tid, så jeg vil ikke ødelægge det for ham.
Oven på det har jeg også et andet problem.
For noget tid siden, fik jeg en besked på instagram, hvor en truede mig med at gøre mig ondt hvis jeg ikke sendte nudes. Jeg blokerede profilen, men så skrev personen igen på en anden profil og sendte billeder af mit hus. Så jeg sendte dem..
Han/hun truede mig så med at hvis jeg ikke sendte flere, at personen ville vise dem til hele min skole, så jeg sendte flere.
Alligevel, næste dag i skole, grinte alle af mig. Ingen ville være sammen med mig mere lige siden den dag (en uge siden).
Jeg gik fra at være “populær” til at blive mobbet, og ikke have venner.
Jeg vil dø, det ville være meget nemmere.
Jeg har virkelig brug for hjælp..!
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Når man føler, at livet er et ”helvede”, er det vigtigt at få hjælp. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind.. det kan måske være første skridt til at få det bedre.
Jeg håber, det er i orden med dig, at jeg deler mit svar op i 2 dele, selvom jeg godt ved, at tingene hænger sammen?
• Fars nye kæreste: Det, som din fars nye kæreste gør, er ikke i orden! Og det skal stoppe, også selvom det vil gøre din far ked af det. Men din fars vigtigste opgave er at passe på dig, og det kan han kun, hvis han kender sandheden. Hvis det er lidt svært at fortælle ham, hvordan hans kæreste opfører sig, når I er alene, kan du overveje at tale med en anden voksen om det først, fx din lærer eller en anden voksen, som du selv har i tankerne. Det er ulovligt at udsætte andre for vold og/eller seksuelle krænkelser – og det kan anmeldes. Husk også, at det altid er den voksne, der har ansvaret! Det kan aldrig være barnet. Jeg håber derfor, at du vælger at fortælle en voksen, hvad det er, der sker med din fars kæreste. Du kan også få hjælp fra BørneTelefonen, hvis du har brug for en bisidder til fx at tale med kommunen om de ting, hun udsætter dig for. Nogen gange kan det være svært for fx din far at tro på, at hans kæreste opfører sig så grænseoverskridende. Derfor kan de være nødvendigt at andre hjælper dig med at få det stoppet. Du kan læse mere om bisidder https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/eller ringe eller sms’e ind på 116111
• Nudes/nøgenbilleder: Jeg kan godt forstå, at du kom til at sende nøgenbilleder til ham/hende, der truede dig. Du gjorde kun det, som mange andre også ville have følt sig tvunget til. Du skal vide, at det er ulovligt at presse andre til at sende nøgenbilleder og herefter videregive billederne. På vores hjemmeside kan du læse mere om, hvad du skal gøre: https://bornetelefonen.dk/socialemedier/. Du kan også overveje at fortælle nogle voksne fra skolen, hvad der er sket, så du ikke står alene med mobningen. Kunne det være en mulighed? Hvis de ved, hvordan du har det, er det deres ansvar at sørge for, at mobningen stopper.
Hvis du har brug for det, kan du altid kontakte BørneTelefonen på 116111. Vi vil hjælpe dig så godt, vi kan.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen