Brev
Jeg hader min mors mand
Hej.
Jeg hader virkelig min mors mand jeg kan ikke fordrage ham, og det går virkelig udover min mor og jegs forhold, og lige meget hvor meget jeg prøver at kunne lide ham så kan jeg ikke..
Jeg hader alt han gøre, når han kommer hjem fra arbejde bliver jeg sur og trist.. Og jeg er pisse træt af det.
Min mor ved jeg ikke kan lide ham men hun tror jeg kan lide ham nu og jeg har ikke modet til at sige jeg ikke kan fordrage ham..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak fordi du deler dine tanker med os. Det virker til du passer meget på din mor. Det er virkelig flot, at du faktisk har prøvet at kunne lide ham, selvom du ikke kan. Det kan være rigtig svært at give nogen en chance, som man har det svært med.
Nogen gange kan svære ting føles som en klump i maven. Når man ikke får sagt det svære, kan klumpen bevæge sig længere op i halsen. Til sidst kan det føles som om, den ikke er til at holde ud længere. Kender du den følelse?
Langt de fleste vil gerne have, at deres forældre er glade. Mange vil gøre rigtig meget for, at det sker. Det, som man kan glemme er, at langt de fleste forældre faktisk er gladest, når deres børn er gladest. Det kan derfor være en god idé at fortælle din mor, hvordan du har det. På den må tænker du faktisk både på din mor og på dig selv. Fortæl hende stille og roligt, hvad det er, du ikke kan lide. Er det i alle situationer? Eller er der nogen gange, han er meget sød? Måske du og din mor sammen kan finde en løsning, der fungerer for jer alle.
Hvis du synes det er svært at sige, kan det måske være en hjælp at vise hende dit brev sammen med svaret her?  Jeg håber, I får snakket sammen. For hvis både du og hun tillader dig at have det sådan med ham, så tror jeg faktisk, at du på lang sig kommer til bedre at kunne lide ham. Følelser, man prøver at holde nede, har det nemlig med at vokse sig alt for store.
Venlig hilsen BørneTelefonen