jeg hader min mor!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14   Tak for dit brev. Lad mig starte med at sige, det altid er virkelig svært og noget af det hårdeste, at blive skuffet over sine forældre. Du er slet ikke alene om at synes, at hvad ens forældre gør, ikke altid er i orden, sådan er der desværre mange børn der nogle gange har det.  Det er heller ikke i orden at have en aftale og så ikke holde den, uden at give en god forklaring eller grund. Men jeg får lyst til at spørge, om din mor måske selv synes, at hun er kommet med en forklaring eller god grund til at hun er gået ind og se filmen med nogle andre og derfor ikke tænker over, om du kan være blevet ked af det? Og ved din mor godt, at du måske flere gange er blevet ked af nogle af de beslutninger hun har taget, som er gået ud over en aftale I har haft? Tænker det er rigtig vigtigt, hun får at vide hvordan du går og har det.   Jeg kan godt forstå, at du bestemt ikke synes, at din mors opførsel er hverken god eller okay og måske tænker, at hun selv burde indse og forstå, at du selvfølgelig bliver ked af det, når hun ændrer i jeres planer, men det er altså desværre bare ikke altid sådan, at alle er gode til at sætte sig i andres sted og prøve at forstå deres følelser og så må man altså selv være helt åben og ærlig overfor dem og fortælle hvad man tænker og føler. Og har man så gjort det og der stadig ikke er noget der ændrer sig, så kan man sige, at man i hvert fald selv har gjort hvad man kunne og så må man måske have hjælp til situationen fra nogle andre, måske en anden voksen der kan tale med din mor eller være med, når du taler med hende (igen). Jeg er nysgerrig på, om der nogle gange er noget der lykkes godt for dig og din mor, når I er sammen? Måske du kan bruge sådan en situation til at fortælle hende, du savner flere af disse stunder.    Har du mon nogle søskende eller veninder tæt på din familie, som du kan tale med om alt det svære? Eller måske din far eller en anden voksen? Jeg kan forestille mig at det er hårdt og svært at gå med at være så ked af det og trist og ærgerlig over din mor og jeg synes det kunne være en god ting, hvis du delte nogle af dine tanker med en anden. Det kan være at de har nogle gode ideer eller tanker om det eller også kan de blot lytte til dig og det i sig selv kan tit være lidt befriende. Jeg vil huske dig på, at du altid kan ringe til Børnetelefonen, chatte eller sms’e til os. Så sidder der altid en voksen klar til at lytte og måske kan det være rart for dig at ’øve’ dig lidt på at have den, måske lidt svære, samtale med din mor?

Jeg håber rigtig meget, at det hele komme til at blive bedre med din mor, så du ikke skal gå og være fyldt med triste tanker.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.