Jeg hader mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt, at du har skrevet herind til os! Vi ved nemlig, at det kan være rigtig svært at fortælle andre, at man har det svært.

Vi ved også, at det gør ondt at gå med de triste følelser alene. Det kan føles som om, alt er trist, så det kan være svært at få øje på noget positivt, eller at der er nogen, som holder af en. Men det kan du, og det er så flot! Du skriver, at du elsker din familie, og at du ved, at de elsker dig. Det er jeg så glad for at høre. Så jeg vil råde dig til at tale med dem om, hvordan du går og har det. Jeg ved godt, at det slet ikke er nemt. Du er ikke den eneste unge, som synes, at livet er svært, og at det er svært at tale med nogen om det. Men du har skrevet herind til os og beskrevet dine følelser så flot, så jeg er sikker på, at du nok skal få dig en god snak med fx din mor.

Måske kan du finde en eftermiddag, hvor du er alene med din mor fx. Så kan du sige til hende, at du godt ved, at du kommer til at lave fejl, men at du faktisk er rigtig ked af det indeni, og at du har brug for at snakke om det. Måske vil du blive lidt ked af det, når du skal fortælle det. Det er helt normalt, når man har gået med noget indeni i lang tid. Så husk dig selv på, at det er ok. Du kan også fortælle din mor, at du har skrevet herind og vi har rådet dig til, at du skulle tale med nogen om det. Jeg ved, at andre har vist deres brev fra os, og fundet støtte i det. Det kan du jo også overveje?

Samtidig vil jeg råde dig til at passe på dig selv. Bær over med dig selv, når du kommer til at lave fejl. Det gør vi alle. Måske kunne du overveje at skrive dagbog, hvor du skriver både de gode og positive ting ned? Jeg ved, at det kan hjælpe rigtig meget at få tankerne ud af hovedet. Nu kender jeg dig jo ikke, men måske kunne du overveje at lytte til noget rart, inden du skal sove. Det er nemlig helt normalt, at det går ud over søvnen, når man har det svært. Når du kommer til at sove bedre om natten, er jeg helt sikker på, at du får det bedre. Det hjælper måske også på koncentrationen, og følelsen af stress.

Når tankerne kommer, hvor du kommer til at tænke negative ting om dig selv, så mærk følelserne og forestil dig, at de er en sort sky over dit hoved, som du kan puste væk. Sig til skyen, at den ikke er velkommen.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Jeg er overbevist om, at du får en god fremtid. Husk på, at alle ind imellem har det svært - også selvom de smiler, og alt ser lykkeligt ud.

Knus fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?