Jeg gjorde noget virkeligt dumt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17-årige pige.

Tak for dit åbne og modige brev.

Jeg vil starte med at kommentere på din sidste sætning, hvor du slutter af med at sige, at du egentlig bare havde brug for, at få det der fyldte ud.

Ofte er der ikke et enkelt svar på noget der er sket, men blot det at få det sagt højt, kan have en meget stor betydning for, hvordan man har det senere hen. Så det er rigtig godt du skriver.

Du skriver du har et meget tæt forhold til din bror, og at I, på grund af forskellige ting med jeres forældre, har skulle klare jer meget selv. Jeg kan forstå, at din storebror meget tidligt, har taget ansvar for dig/jer.

Det lyder til, at du og din bror har et særlig tæt forhold. Jeg tænker det er helt naturligt, fordi I har været meget alene som børn, og selv har måtte klare jer. Hvor er det godt I har haft og stadig har hinanden.

Du skriver du er kommet til at kysse ham. At I så en film sammen, at I lå tæt og hyggede jer. Du blev ked af det, din bror trøstede dig og du kyssede ham. Det lyder til din bror reagerede roligt, og I så videre på filmen. Du skriver I ikke har talt om det, og nok heller ikke kommer til det.

Det jeg kan høre der fylder, er at du fortryder, og føler det var dumt du kyssede ham.

Jeg kan sagtens forstå, at oplevelsen sidder i dig. Det er helt naturligt, for oftest kysser man jo ikke med sine søskende.

Men som jeg læser det, var det der skete, mere et udtryk for, at du havde brug for omsorg og nærhed i øjeblikket, end at det var din bror du kyssede. Egentlig tror jeg, at du ikke tænkte så rationelt lige i det øjeblik, og det er helt naturligt, hvis man følelsesmæssigt har det lidt svært.

Din bror og dig har et meget tæt forhold, og jeg forstår det som, at han faktisk har haft den rolle dine forældre skulle have haft overfor dig. Det er derfor helt naturligt, at han er en, der betyder meget for dig, og som er lig med omsorg og trøst. Det er i hvert fald det, som jeg forestiller mig, kan være grunden til at du kom til at kysse ham.

At din bror reagerer som han gør, synes jeg viser, at han nok blev lidt overrasket, og det er jo naturligt nok. Men også at han ikke lægger mere i det.

Du skriver at han så lidt forvirret ud, men kort efter blot startede filmen igen. Han blev liggende og holdt om dig. Jeg forestiller mig han har tænkt, at det nok var fordi du var ked af noget, og havde brug for en der var der for dig, og du så kom til at kysse ham.

Mit bedste råd til dig er, enten at forsøge at lægge det bag dig og tænke at sket er sket, eller at tale ud om det med din bror.

Din bror har ikke bragt det på bane, hvilket der kan være flere grunde til. Måske er han helt ok med det der skete, tænker at det var noget du kom til fordi du var ked af det, og tænker så ikke mere over det.

Det kan selvfølgelig også være han tænker over det, men måske synes det er svært at tale om. I det tilfælde kender du din bror bedst. Ville du kunne mærke på ham, hvis han pludselig virkede anderledes eller som om han tænkte på det? Det forestiller jeg mig du måske ville, fordi du kender ham så godt.

Hvis du tænker det er bedst at få ud af dine tanker, tænker jeg du skal få talt med ham, så snart der er en god mulighed. Det behøver ikke nødvendigvis være en lang alvorlig snak.

Egentlig kan du måske bare sige noget af det, som du har skrevet her i brevet. Hvordan du har det med det der skete, og at du lige har brug for at få sagt det højt til ham. Bare det at få det sagt højt, gør ofte at det hele bliver lidt nemmere og føles mindre tungt i hovedet og tankerne.

Stort set alle mennesker, laver ting i deres liv de fortryder. Det er menneskeligt og helt naturligt. Du var i et øjeblik, hvor du følelsesmæssigt måske var lidt ved siden af dig selv. Det tror jeg din bror vil forstå, fordi han kender dig så godt.

Hvis du beslutter at få talt med ham om det der skete, kan du også gøre det i et brev eller i en besked. Det kan nogle gange være nemmere.

Uanset hvad du vælger at gøre, håber jeg du kan holde fast i, at det ikke behøver have nogen betydning. Det var noget, der pludselig skete og højst sandsynlig ikke sker igen. At du tænker over det, viser at du er et følsomt menneske, og oveni meget moden og ærlig.

Jeg håber du kan bruge mine råd. Du er altid velkommen til at vende tilbage, hvis du har brug for flere råd. Du kan også skrive eller ringe til os på 116 111.

Pas godt på dig selv.

De bedste hilsener BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.