Brev
Jeg gider ikke det her længere!!!
Hej BB.
Jeg er en pige på 10, som alle hader :-/
fx min mor nogen gange siger hun at hun hader mig og jeg kan ikke huske hvornår hun har sagt at hun elsker mig:(
min far er bare F@ cking ligeglad med mig :/
Min mor hun prøver at sparke mig!!!
Jeg har mange gange tænkt at jeg ikke skal løbe hjemmefra! Jeg har prøvet at løbe hjemmefra men så kommer min mor bare og siger ,,Hvad fanden laver du her!?!! Du skal op på værelset NUU!!! “
og min far er Alkoholiker ?
Jeg vil VIRKELIG gerne gå selvmord Nogen gange !! Men jeg tænker bare hvad vil min kæreste tænke? Hvad vil min elskede veninde tænke?
Mine spørgsmål er:
Kan jeg flytte på plejehjem?
Må jeg løbe hjemmefra ?
Hvad kan jeg gøre for at lav vær med at tænke at gå selvmord?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Det lyder ikke rart, at du har det så dårligt derhjemme, med en mor som sparker dig, og siger, at hun hader dig, og en far som drikker og virker ligeglad.
Du skriver, at du har en kæreste, som, jeg tænker, holder meget af dig. Og du har også en sød veninde. Jeg kan fornemme, at du ved, at du betyder meget for dem. Det er dejligt. For de er vigtige personer i dit liv. Og når jeg læser dit brev, kan jeg forstå, at det er det dem, du tænker på, når du kan mærke, at det ikke er en god løsning at begå selvmord.
Der er mange børn, som ikke har det godt hjemme. Og som oplever det samme som dig. Det har aldrig noget med barnet at gøre. Men der er desværre nogle forældre, der ikke altid er gode til at være forældre. Det er ulovligt at slå eller sparke sine børn. Men voksne kan lære at blive gode forældre. Derfor er det, du oplever, noget, som skal stoppes.
Du fortæller ikke, om du har fortalt andre end mig, at det er sådan derhjemme. Jeg vil foreslå dig, at du fortæller det til en voksen, du er tryg ved. Det kan være en lærer på skolen, en pædagog fra din SFO, sundhedsplejersken på din skole, din venindes mor eller en voksen i din familie.
Du kan fx vise dit brev og mit svar til den voksne – så vil han eller hun vide, at din familie skal have noget hjælp.
Du spørger, om du kan flytte et andet sted hen. Det kan du faktisk godt. Det kræver, at der er en voksen, som ved, hvordan du har det. Og som kan hjælpe dig med at snakke med kommunen. Det er nemlig din kommune, som kan hjælpe dig med at finde den rette løsning for dig.
Vi kan også hjælpe dig med at tale med kommunen. Du kan få en bisidder fra Børns Vilkår. Det er en voksen, som hjælper dig med at fortælle kommunen, at du har brug for hjælp. Læs mere om det her:https://bornetelefonen.dk/bisidder
Når du tænker på selvmord, så er det der, du skal huske på, at tingene kan blive bedre for dig og din familie. Det har du allerede taget det første skridt til, ved at skriver herind og bede om hjælp. Det viser, at du har mod til at kæmpe for, at få det godt. Det, synes jeg, er super sejt af dig.
Du har en sød veninde og en kæreste, som du også gerne vil leve for. Det er dem, du skal tænke på, når det bliver hårdt. Tal med dem og en voksen om, hvordan du har det. Og så kan du altid ringe herind til BørneTelefonen på 116111, hvis du kan mærke, at du har brug for en snak.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.