Jeg forstår ikke mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årig dreng

Jeg kan godt forstå, at du er lidt rundt på gulvet over alle dine tanker og følelser. Jeg kan sagtens forstå dit brev og fornemme hvordan du har det.

Først vil jeg sige, at det er så godt, at du har skrevet herind – alt det du oplever, er ikke noget du skal gå alene med. Det er helt forståeligt, at have de følelser og tanker som du beskriver, når man vokser op i en familie med en syg mor.

Du lyder som en meget fornuftig og betænksom ung fyr, du tænker på hvordan din familie har det og hvordan du kan gøre dit bedste. Det er som udgangspunkt en god egenskab, så længe der også er plads til dig og det du har brug for.

Hele familien bliver ramt og det takler man på forskellige måder. Din far bliver måske lidt mere skrap end han normalt var, og du er måske blevet mere målrettet end 15 årige normalt er. Hele familien tager hensyn og indretter sig ofte efter den syges behov og energi. Det er en god sympatisk måde at passe på den der er syg, men igen så tænker jeg, at din mor nok også vil have brug for, at i også passer på de behov, som I har.

Jeg vil råde dig til, at tale med dine forældre om hvordan du har det. De fleste forældre vil gerne vide hvad deres børn føler og tænker – også selvom der er meget i jeres familie som også fylder.

Det lyder faktisk som om der er gode grunde til, at du har det som du har. Og det har intet med dig at gøre, men med jeres familiesituation at gøre.

At du ikke er særlig social i din fritid, er ikke så underligt. Du bruger mere energi end du tror på, at gå i skole, lave lektier, gå på arbejde og være en god søn. Det kan tærer på dit overskud, så du ikke har energi til at forholde dig til andre. Der er også en forståelig reaktion at man bruger tiden på det som synes mest vigtigt og den energi, der er til det.

Hvis du har svært ved at tale med dine forældre, kunne du prøve at vise dem dit brev og mit svar – så har I et sted at starte. Måske kunne du skrive til dem i brevet eller en besked, at du har brug for, at de lytter og hjælper dig. At du ikke har brug for at få skæld ud, men at de som forældre hjælper dig til at få det bedre.

Du kan også tage kontakt til din kommunes unge rådgivning, du finder den på hjemmesiden. Den er gratis og anonym. Her kan du tale om dine udfordringer og få hjælp til, hvilke muligheder din kommunen har for at hjælpe dig. Jeg tænker også, at en støttegruppe for unge med syge forældre kunne være en god hjælp for dig. Her sidder man med andre unge som oplever de samme udfordringer. Du kan fx læse inde på: Børn, unge & sorg Her kan man også få hjælp, når der er sygdom i familien. Måske ville det være noget for dig?

Sidst vil jeg sige, at du altid kan ringe ind til Børnetelefonen på 116 111 og tale med en af vores rådgivere som kan tale med dig og måske kan I sammen finde ud af, hvad dit næste skridt skal være.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.