Brev
Jeg føler mine forældre hellere vil have min lillesøster
Hej Brevkassen.
Jeg er en pige på 15, som har en lillesøster på 6,
jeg har Asperger hvilket gør til jeg har det meget svært, og da jeg har været ude for nogen forfærdelige ting som ingen folk skal udsættes for, har jeg meget let ved at blive sur,
min lillesøster på 6 får alt hvad hun peger på næsten, og hvis jeg ønsker mig et eller andet får jeg smidt i hovedet “Så må du jo tjene dine egne penge.”
Mine forældre og jeg kommer altid op og skændes over de mindste ting, og jeg ender altid med at løbe grædende væk.
Jeg ved godt når ens søskende er 0-10 år, så får de nærmest alt smidt i hovedet,
jeg føler ærligtalt jeg er en byrde for mine forældre, og når jeg prøver og tage den op med dem begynder de på “Jamen du ikke en byrde for os, vi elsker dig jo.” Jeg føler dog det modsatte, og det ved de godt..
Jeg blev smidt på skolehjem da min søster blev født næsten og før det havde jeg været i 2 plejefamilier, jeg har det virkelig svært ved at vende mig til min søster er i mit liv, for mig er hun bare en ting der ikke skulle være blevet skabt..
Håber i kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15.
Det lyder som om, at det er rigtigt svært at være dig lige nu. Jeg ved at mange unge føler, at deres mindre søskende får mere opmærksomhed og får alt hvad de peger på. Det er helt normalt, at føle det sådan. Du har jo været alene med dine forældre indtil du var 9 år, så kan det godt være rigtigt svært at man lige pludselig skulle være den store og finde sig i, at man nu skal dele sine forældre med en anden.
Jeg tænker på at du skriver at du har været i to plejefamilier og et skolehjem. Kan det også være det, der er svært for dig? Hvis din søster ikke har været i plejefamilie og er hjemme med jeres forældre?
Når forældre sender et barn i plejefamilie eller aflastning, så er det ikke fordi, at det er barnets skyld. Det er simpelthen fordi forældrene ikke tror på, at de er gode nok til at klare at være forældre. Nogle gange har forældre brug for, at der er andre der hjælper med at passe på deres barn eller laver nogle hyggelige ting med barnet. Det er ikke fordi de ikke kan lide deres barn, men fordi de elsker deres barn og vil det det bedste, tænker jeg.
Jeg tænker også på om, du mon kan foreslå at du og dine forældre laver ting, hvor din lillesøster ikke er med? Så du får tid at snakke med dem og mærke at de stadig er dine forældre. Det kan være en hyggelig gå tur, bio eller cafetur med mor, hvor I har tid til at være sammen og snakke. Det behøver ikke at koste noget, de I har sammen. Men jeg kan fornemme på dig, at det er vigtigt, at du også har tid med dem, uden at lillesøster bliver midtpunkt. Det kan også være, at hele famiien glemmer at lave ting sammen, der er hyggelige? Det kan være at spille spil, se en film eller andre ting, hvir i bare skal være sammen som familie
Jeg tænker, det er godt, du allerede har snakket med dine forældre, om dine følelser omkring tingene? Men måske er det godt med nogle aftaler om, hvornår du har tid med dem og med hele familien? Så dud får tid til, at få talt om, hvordan du har det og de kan måske vise dig, at de elsker dig - ligesom de siger til dig..
Venlig hilsen BørneTelefonen