Jeg føler mig som en lille pige

Hej..

Jeg er en pige på 13 år,

jeg har det ret svært her for tiden, med mine forældre.

Mine forældre behandler mig som en lille pige. Hver gang jeg spørger dem om jeg må gå ud, så stiller de 100 spørgsmål. “hvor skal du hen? hvem skal du være sammen med? hvor går i hen? hvornår er du hjemme? i skal ikke rende rundt alle mulige stede” De stiller så mange spørgsmål at jeg har fået nok…. Jeg må ikke engang gå rundt i den by som jeg bor i!

Det kan godt være at de ville passe på mig, men det føler jeg ikke. Hver aften skal jeg lægge min telefon nede i stuen. Den må åbenbart ikke lægge på mit værelse om aftenen. De siger jeg bruger den om aftenen, hvilket jeg også gør men de kan vel være ligeglade, det rager ikk dem. Så længe jeg står op til tiden, i hverdagene.

Men jeg skal også aflevere den i weekenderne!! what? jeg skal jo alligevel ikke i skole eller noget.

Det er derfor jeg aldrig sidder med min telefon sammen med dem, fordi de skal altid kommenterer eller, så tager de de fra mig. Hvis de synes at jeg har svaret dem igen eller noget så straffer de mig med at tage min mobil, det er pisse irriterene.

Jeg får ikke lov til at tage hjem til veninder, her for tiden. De siger jeg bruger for meget tid sammen med dem istedet for familien. Det er da klart når man føler at man bor i et fængsel. Får ikke lov til noget, de blir sure over ingenting. Jeg blir rent faktisk ret ked af det. Det sårer mig virkelig at ens forældre er sådan der.

Jeg kunne skrive meget mere, men det ville jeg helst undgå.

Jeg håber i kan give mig et ordentligt svar som jeg får gavn af.

Tak på forhånd 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg tror, du har ret i, at dine forældre vil passe på dig og gerne vil have mere familietid sammen med dig. Det er ærgerligt, når deres måde gør dig ked af det og sårer dig.

Jeg tænker, det kan have en betydning, at du er 13 år gammel og dermed på vej i puberteten. Så begynder man typisk at tage lidt afstand fra sine forældre. Man søger efter, hvem man gerne vil være. I den proces kan der opstå visse konflikter, fordi det er kan være svært for forældre at acceptere, at deres elskede barn bevæger sig i en retning væk fra dem og nogle gange befinder sig i et modsætningsforhold til dem. Vi skal huske på, at der er tale en helt naturlig proces.

Jeg véd, det lyder lettere sagt end gjort - men forsøg at tage en snak med dine forældre om, hvordan det er at være dig i familien lige for tiden. Det er okay, at du fortæller dem, at det gør dig ked af det og sårer dig og det er okay at gå på opdagelse i, hvad der får dine forældre til at bestemme, som de gør.

Måske har du brug for lidt hjælp til at tale med dine forældre, af én, der kender dig godt, og som du stoler på. Hvis du har ældre søskende, kunne du måske få hjælp derfra. Eller bedsteforældre eller en god ven af familien, måske.

Jeg véd, det er svært at lytte til andre, og det er svært at tale sin sag, når man er vred eller ked af det. Måske vil det kunne lade sig gøre at tale med dine forældre en dag, hvor I ikke er vrede eller kede af det? Måske kunne du sige til dine forældre, at du har noget, du gerne vil tale med dem om, så I kunne aftale et tidspunkt for dette? Du kan overveje at vise dem dit brev til os og mit svar til dig. Du skal vide, at du har ret til at sige, hvad du føler og hvad du tænker. Du skal vide, at dine forældre har pligt til at lytte til dig og passe på dig på en måde, så du har det godt og udvikler dig igennem dit liv.

Jeg tror på, de holder af dig og vil dig det bedste - men at I lige nu er uheldige og misforstår hinanden hver især. Det kan sagtens være, dine forældre ikke ser, at deres metoder faktisk gør dig ked af det. Måske vil det give dem en mulighed for at tænke sig om og finde på andre måder at passe på dig, hvis de véd, hvordan det virker for dig? Hvis du har mod på det, ønsker jeg dig held og lykke.

Du er altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen og tale med en af de voksne der, som sidder parat til at lytte til dig og tale videre med dig om, hvad du kan gøre.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.