Brev
Jeg føler mig presset
Hej bb…
Jeg føler mig rigtig presset til at få høje karakterer i skolen.
Min mor er meget opsat på at jeg skal få 10 og 12 taller 🙁
Så nå jeg får et syv tal så bliver hun lidt sur, og jeg føler at hun ikke syntes jeg er god nok i sådan nogle situationer!
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du har en følelse af ikke at være god nok, når du oplever at din mor bliver lidt sur, når du ikke får 10 eller 12. Det må være rigtig hårdt for dig, at du føler dig presset til at skulle få topkarakterer.
Syv er jo også en rigtig flot karakter, og der er stort set ingen, der kan få 10 eller 12 hver gang. Man skal også huske, at man er bedre i nogle fag end i andre. Og nogle gange går det bedre til en prøve eller eksamen end andre gange. Sådan er det for alle. Så længe man gør det så godt man kan, følger med i timerne og laver sine lektier, så har man gjort sit bedste, og så kan man ikke gøre det bedre, uden at det bliver med for meget pres på - og vi tænker bedst, når vi ikke bliver presset for meget.
Jeg synes, at du skal tage en snak med din mor, hvor du fortæller hende, at du får en følelse af ikke at være god nok, og at du føler dig presset, når hun bliver lidt sur hvis du får 7. Du kan evt. vise hende det brev, du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig. I brevet beskriver du det på en rigtig god måde.
Måske er det slet ikke din mors mening at presse dig, eller at virke sur? Måske vil hun tænke mere over også at rose 7-taller, og andre karakterer, hvis du fortæller hende, hvordan det påvirker dig, når hun ikke gør det. Du kan måske også fortælle hende, at du gør det så godt du kan, og at det er vigtigt for dig, at hun roser dig for det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen