Brev
jeg føler jeg er ligegyldig og bare kunne dø!!…
hej jeg er en pige på 12 år.
forestil dig:
tænk på det væreste sted du kan være i hele verdenen og du skulle tilbringe det meste af dit liv der, sådan har jeg det, og som plus få af vide hvad du skal lave om på hved dig selv og nå du kigger dig selv i spejlet ser du: en grim og tyk pige som er ubrugelig.
mine forældre forstår ikke mig eller mine problemer så vil sgu heller snart bare have det her overstået og dø.
jeg tænker tit på at hoppe ud af vinduet, nå jeg er alene hjemme eller alene på mit værelse, jeg har også cuttet før og gør det stadig lidt,
jeg håber en dag bare kommer jeg alvorligt til skadeog det må gerne være snart,
men nå det ikke kan lade sig gøre så måske bare bo hos en plejefamilie og en ny start på en ny skole. jeg har også oplevet at blive holdt ude i klassen og få en masse lort og hate skrevet til mig, jeg tror folk syns jeg er opmærksomheds krævene men ærligt har jeg også brug for at blive forstået og lyttet til så jeg ikke altid skal gå med det her selv jeg syns det er for meget derfor vil jeg også gerne jave en ny start og en ny familie jeg hved bare ikke hvordan jeg skal komme væk herfra ærligtalt må de da også være ligeglade med mig de forstår ikke mine problemer eller hjælper.
de siger de elsker mig men laver aldrig noget med mig bemindre det noget de syns er sjovt eller går op i.
nogle gange kan jeg dog også være bange for min mor hun har et tepramang som nogle gange gør udovre mig hun slog mig dog ikke eller noget men det bliver ubehageligt at være tilstæde mer en i forvejen
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige
Hvis andre oplever dig som ‘opmærksomhedskrævende’, så har du nok god grund til at virke sådan. Jeg kan godt forstå, at du kan blive ramt af tanken: Jeg gider ikke mere!
Du hater på dig selv og giver dig selv en masse lort, når du ser dig i spejlet: Tyk og ubrugelig!
At ‘holde med sig selv’ kan være meget svært, når andre tilsyneladende ikke gør det.Hvor må du savne personer, som du kan tale godt med og blive forstået af!
Måske ved din familie, at du har cuttet – og nogle gange stadig gør det? Måske kender de lidt til de problemer, du har haft i skolen? Mon ikke din mor og far kan fornemme, at noget er, som det ikke skal være?
Men de hjælper dig ikke på den måde, du har brug for. Måske ved de ikke, hvad de skal gøre? De kommer i stedet til at bruge deres tid på ting, der fanger deres interesse. På den måde virker de endnu mere ligeglade med dig.
Men det er ikke det samme som, at de inderst inde er ligeglade med dig og dine problemer. Faktisk holder de af dig og fortæller dig det. Men hvordan kan du hjælpe dem til at se dit behov for større forståelse og nærhed i familien?
Jeg har nogle forslag til dig:
• Prøv at skrive et brev til din familie – eller måske bare din mor eller far (jeg ved ikke, hvem du har det nemmest med). Pointen er, at du starter brevet positivt. Måske har du dybt nede en postiv følelse eller et godt minde, du kan få frem som indledning? Kan du komme i tanke om noget hyggeligt, I lavede sammen engang? Eller noget venligt, som nogen i familien sagde? Det er ikke vigtigt hvad – bare et eller andet! Noget du gerne vil have mere af. Derefter glider du over i det, som du tænker, er svært. ‘Det er så længe siden, at du har ……’, ‘Jeg savner, savner når du …..’, ‘Jeg kunne ønske mig, at vi sammen lavede noget, alle er med på….’. Til sidst kan du skrive noget i stil med: På den måde kan jeg mærke, at vi er sammen. Og at du/I elsker mig. Måske kunne sådan et brev hjælpe dig til at komme i kontakt med din familie?
• Lad en anden hjælpe dig med at få fat på din mor eller far (fx en moster, en mormor, en god lærer, en ven – hvem har du?) Vis mod og åbenhed – præcis som du har gjort i dette brev. Hvis du bliver ramt af en følelse af ‘forkerthed’ eller andet, så prøv at lægge følelsen til side. Selvom det føles svært. Jeg tror, at alle kan se det gode i, at du får den hjælp, du skal bruge. Når du åbner dig, får du størst mulige chancer for at blive hørt.
• Brug en rådgivning. For her kan du tale lidt om det hele – og måske få endnu flere ideer og forslag. Et sted som Headspace kan være en mulighed – har du prøvet dem? De har hjulpet mange. Her kan du have den samme rådgiver til flere samtaler. Derudover er LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade en fin mulighed for at tale om de svære ting, der ligger bag cutting og selvskade. Brug rådgivninger – for de er til for at hjælpe dig.
• ‘En ny start’: Tør du tale med den ‘anonyme rådgivning for unge’ i din kommune om ‘en ny start’? Hvad kan en ny start handle om for dig? Og hvordan kan din kommune hjælpe dig? Kan de fx tilbyde hjælp hos unge-psykolog? Prøv at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’ – så finder du nummeret. Eller ring 116 111, så finder vi det. Kommunen vil gerne hjælp dig, hvis de kan!
• Tør du vise din lærer dit brev (og måske mit svar) ? At have det godt med sig selv – hænger sammen med at have det godt med andre. Både dem derhjemme og dem i klassen. Hvis du stadig går i en klasse, der er ramt af mobning og utryghed – så kan du sammen med din lærer og forældre overveje, om du skal blive gående i den klasse. Eller om andet kan gøres. En dårlig skolehverdag virker som noget, du slet ikke har brug for lige nu.
Når du prøver et eller flere af forslagene øger du mulighederne for ar blive set og hørt af nogen. Måske skal du prøve alle forslagene, før noget virker – men giv ikke op! Ring ind igen, hvis du stadig ikke føler dig hjulpet. Så finder vi andre ting, du kan prøve.
Det vil være en stor fordel for hele din familie, hvis I alle bliver bedre til at være sammen og støtte hinanden. Lige nu har du brug for ekstra opmærksomhed. En anden gang er det måske en anden i familien, der har brug for støtte. Dit forsøg på at få mere sammenhold og tæthed i familien er en fordel for alle. Det er godt set af dig – hvad du og din familie har brug for!
Kærlig hilsen BørneTelefonen