Brev
Jeg er uvenner med min far
Hej
jeg har et problem jeg har ikke lyst til at komme hjem til min far fordi der er så ulækkert
og nu er vi uvenner og jeg er kun 12 år
og jeg har et kæledyr hjemme hos min far som han ikke vil passer mere for mig fordi jeg ikke vil hjem til ham
og det fylder rigtig meget i min værdag at vi er uvenner men jeg har bare ikke lyst til at komme hjem til ham fordi at der er mega ulækkert
fx der er nogle gange muk i han vaskemaskine og der rode så mega meget og vær gang man prøve at hjælpe gør det ikke forskel næste gang man er der og mine forældre er skilt men det har de været lige siden jeg var 1 år men hvad skal jeg gøre.
vær sød at ring til mig hurtigst muligt
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12,
Det lyder ikke særlig rart, at du har mistet lysten til at være hos din far. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget i din hverdag.
Det er så godt, at du har skrevet til os. Det er nemlig vigtigt, at du får hjælp.
Det er ærgerligt, at du er blevet uvenner med din far. Samtidig er det flot, at du siger fra, når du kan mærke, at du ikke har lyst til at være hjemme hos ham. Det lyder som om, at han ikke får taget dig alvorligt. Din far har ansvar for, at det er rart og trygt for dig at være derhjemme.
Jeg synes, at det er vigtigt, at I prøver at finde en løsning. Men det er også et stort ansvar, at stå med alene for dig, så du skal have noget støtte.
Nu ved jeg jo ikke, hvordan forholdet til din mor er. Men jeg vil anbefale dig at tale med hende om situationen. Du har brug for en voksen, der kan hjælpe dig med at tale med din far.
Hvis det er for svært at tale med din mor om, vil jeg anbefale dig at tale med din lærer, eller en anden voksen du har tillid til.
Hvis du har brug for støtte til at skrive til nogen, hvordan du har det, kan du måske få hjælp på hjemmesiden her: https://bornetelefonen.dk/skriv-0
Du slutter dit brev af med at skrive, at vi skal ringe til dig hurtigst muligt. Det kan vi desværre ikke. Men det lyder som om, at du har brug for hjælp og nogen at tale med hurtigt. Derfor synes jeg, at du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der er åbent hver dag, fra 11-23. Der sidder voksne klar til at tale med dig og hjælpe dig. Når du ringer til BørneTelefonen, er du anonym, ligesom du også er her.
Det er flot af dig, at du gerne vil gøre noget ved situationen, og at du derfor har skrevet her. Jeg håber, at du kan få hjælp til at tale med din far.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen