Brev
Jeg er træt af, at være mig
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en 16 årlig pige, som har brug for hjælp, for jeg er rigtig ked af det.
Jeg føler mig dum, ikke god nok og at jeg ødelægger ting for mig selv og andre, rigtig tit.
Jeg synes jeg er god til at ødelægge fysiske ting, som eks. min computer. Den er lige gået i stykker ved en fejl, fordi jeg kom til at smide min oplader ovenpå den. Lige nu er det det, som jeg er allermest ked af, for min mor er (selvfølgelig) rigtig sur. Hun sagde, at hun ikke ville købe en ny computer til mig.
Jeg vil ikke lyde som et curlingbarn. Men jeg går i 9.klasse og derfor er en computer jo rigtig vigtig.
Jeg ødelagde også noget andet for mig selv, da jeg blev fyret fra mit arbejde. Det var min mor (selvfølgelig) også rigtig sur over.
Og jeg har siden da forsøgt, at finde et andet job, men det er ikke lykkedes endnu.
Jeg blev fyret fordi, jeg har rigtig ked af det på det tidspunkt og det fyldte for meget i forhold til arbejde.
Jeg havde en veninde, som skulle flytte og to andre, som mobbede mig med mit udseende.
Min mor siger, at jeg skal finde arbejde nu og de penge jeg så tjener, som jeg skulle ha brugt, når jeg tager på efterskole efter sommer. Dem skal jeg købe en ny computer for.
Lige nu bruger jeg en fra skolen. Den fungere jo også fint, men jeg kan ikke beholde den for evigt jo.
Jeg forstår hende godt, men det er bare hårdt, fordi jeg synes der har været så mange dumme ting i mit liv, her de sidste par år.
Min mor har haft brystkræft og mine forældre er blevet skilt.
Jeg har haft det stramt med min mors kæreste og følt mig svigtet af min mor mange gange.
Vi er også lige flyttet med min mor og hendes kæreste, så det fylder også en del lige nu.
Det var tideligere idag, at min computer blev ødelagt. Hele skærmen er smadret.
Og senere idag kommer min mormor og morfar på besøg.
Det er noget vi har glædet is meget til, da de bor langt væk fra os. Især mors kæreste har snakket om, hvor meget han glæder sig til at se dem.
Nu synes jeg bare, at jeg endnu engang har ødelagt noget.
Noget som skulle have været en hyggelig eftermiddag, med god stemning, går i fisk pga. mig. IGEN.
Mange ferier har også haft trælse øjeblikke pga. mig, synes jeg. Men det har været fordi, jeg har været ked af noget. Især mine forældres skilsmisse fylder meget, også selvom det er 4 år siden.
Og jeg er træt af mig selv og hvordan det altid er mig, som gør noget galt og ødelægger ting. Jeg har heller ikke ondt af mig selv, for jeg synes jo at jeg fortjener meget af den skæld ud jeg får, også selvom jeg er ked af det. Og jeg har snakket meget med min mor om det, og hun er god til at lytte og forstå.
Men hun er også skrap.
Hvad skal jeg gøre for, at få det bedre med mig selv?
Og er det mig, som bare er vildt belastende og grunden til, at mange hyggelige stunder bliver ødelagt?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg kan se, at du kæmper med nogle rigtigt svære følelser. Jeg kan sagtens forstå, du har det svært med alt det, du har været igennem.
Dine forældre er blevet skilt, din mor har haft brystkræft, og du har skulle finde dig til rette i en ’ny’ familie, hvor din mors kæreste nu bor sammen med jer.
Når jeg tænker på alle de forandringer, så bliver det tydeligt, at du har haft brug for at vænne dig til din families nye situation: Opbrud i familien og sygdom hos din mor – begge dele kræver kræfter. Selvom du har følt dig svigtet af din mor, skriver du,  at din mor er god at snakke med. Du oplever også, at hun er god til at lytte, selvom du lige nu er meget skuffet over uheldet med computeren.
Det viser mig, at du er god til at få øje på det positive – selv i en periode, der føles tung og svær.
Det er klart, at du har været ked af det. De triste tanker forhindrede dig i at passe dit arbejde på den måde – som du gerne ville. Når man er ramt af så mange ting oveni hinanden, er det en stor udfordring at komme afsted på arbejde – men du prøvede trods alt!
Du har endnu ikke fundet et nyt arbejde – selvom du forsøger. At finde et nyt job er svært i denne corona-tid. Men ingen havde forudset, at alt i samfundet ville lukke ned.
Du kunne ellers godt bruge pengene, for din oplader kom uheldigvis til at ramme din computer-skærm, så den gik i stykker. Det er virkeligt sort uheld, for du har også brug for penge til efterskolen.
Indtil videre har du ikke ladet dig slå ud. Men selvom du er en sej pige, er de følelser, der følger med, når verden forandrer sig, voldsomme at stå alene med. Derfor har du brug for hjælp. Jeg har en fornemmelse af, at din mor og du kan få en bedre relation, hvis I kunne tale med nogen om situationen.
Det, du kan gøre, er at google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der kan oplyse dig om, hvordan din kommune vil kunne hjælpe med familieterapi, samtaler hos psykolog eller andre former for støtte. Du kan fortælle om din mors sygdom og alle de andre udfordringer, der på samme tid har ramt jeres familie.
Jeg kan se, at du ønsker dig hyggelige stunder sammen med din familie – feks. sammen med din mormor og morfar. Når det ikke lykkes, føler du straks, at det er din skyld. Måske fordi du på det seneste har været ramt af så mange ulykker?
Men når noget går skævt i en familie, er det aldrig en enkelt persons skyld. En familie, der er ramt af sygdom og skilsmisse på samme tid, er ikke stærk – og alle føler sig måske trætte og modløse på samme tid. Så er det nemt at komme til at skyde alle problemerne over på sig selv.
Mon du har mod på at tage en snak med din mor om dette? Ville du turde vise hende det, som vi to har skrevet til hinanden? Så kan hun også se, at hun kan tale med ForældreTelefonen på 35 55 55 57 – helt gratis og anonymt. Måske kan hun her få nogle ideer til, hvordan I sammen kan komme igennem denne svære periode.
Så kan du måske samtidig snakke lidt mere med din mor om, hvordan du har det med at undvære computer. Selvom din mor ikke vil (eller har råd til) købe en ny til dig, kan det måske alligevel hjælpe dig, at få snakket noget mere med hende om, hvor ked af det, du er. Nogen gange kan det lette at få snakket om svære følelser, især når du har en mor som er god til at lytte.
Der er heldigvis også noget, du selv kan gøre. At føle sig ’dum’ eller som en der ’ødelægger ting for andre’ er en følelse, der godt kan opstå en gang imellem. Det er helt almindeligt. Når det sker, kan du prøve at lave nogle øvelser for dit selvværd. Du kan finde nogle ideer til hvordan her: https://bornetelefonen.dk/selvvaerdsoevelse/
Til sidst vil jeg lige nævne, at det er helt almindeligt at få det rigtig svært, når ens forældre bliver skilt. Hvis du har lyst til at læse lidt om andres oplevelser med skilsmisse, kan du læse mere om det her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/.
Du har allerede taget et vigtigt skridt til at få noget hjælp ved at skrive dette brev. Det er utrolig sejt af dig og viser en stor styrke. Det kræver nemlig mod at bede om hjælp, og det mod har du vist at du har. Du kan bruge dit mod til at gøre endnu mere, for du har styrken i dig. Det viser dit brev mig.
Jeg håber du kan bruge mine råd og ellers er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen.
Varme hilsner fra Børnetelefonen