Jeg er måske vegetar!:(

Hej brevkasse!?

Jeg her det sådan: at jeg ikke har så meget lyst til at spise kød kun fisk, fordi jeg ved de svømmer glad ude i vandet og ikke er i bure! Jeg er et dyremenneske i højste grad og vil alle dyr det bedste, så når jeg kigger på fx en bøf gøre det mig virkelig trist og i dårligt humør!:( hvis det stod til mig skulle alle dyr leve vildt og gå den vej de vil!:/

Men….. Kan man godt bare spise fisk og grønt og sådan noget? Uden man får problemer med det der normalt er i kød?
Ps mine forældre vil ikke rigtigt have det, og er det dem der bestemmer hvis jeg ikke selv føler mig glad ved kødet?

Kærlig hilsen: pigen der elsker dyr!:)

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig dejligt at høre, at en ung pige tænker på dyrenes velfærd – for det er jo dig, der i fremtiden er forbrugeren, og dermed kommer du også til at have indflydelse på, hvad det er for nogle produkter, som du køber og dermed støtter. Inden da skal man have udviklet sin kritiske sans, så man ikke bare køber sine varer uden at tænke over, hvordan de bl.a. er produceret. Du er allerede godt på vej..

I dit brev skriver du, at du ikke har lyst til at spise kød - og så behøver du heldigvis ikke at gøre det! Man skal som udgangspunkt nemlig ikke gøre noget, som man ikke har lyst til. Dermed ikke sagt, at du ikke godt kan ændre dit syn på kød på et senere tidspunkt.

Der er mange delte meninger om det at være vegetar. Nogle mener, at det er "fjollet", mens andre mener, at det er et "fornuftigt" valg, måske fordi de ikke kan lide tanken om at spise kød, mens andre ikke kan lide tanken om, at dyrene måske har haft det dårligt. Nogle vælger også kødet fra, fordi det ofte kræver mange flere resourser, fx energi og vand, når man producerer kød.

Dog findes der rigtig mange forskellige slags kød, når du kigger i køledisken – og dermed er der også nogle alternativer til folk, der går meget op i dyrenes velfærd. Faktisk har udvalgte kødprodukter fået et særligt mærke af organisationen ”Dyrenes beskyttelse”. For at få mærkningen skal producenten have haft ekstra fokus på dyrevelfærd. Måske kan du prøve at se efter mærket næste gang, du er med ude og handle?! Eller måske undersøge det lidt nærmere ved fx at søge på internettet.

I forhold til dine forældre, så kan de ikke ”tvinge” dig til at spise kød, men I kan måske prøve at have en samtale om, hvorfor du ikke rigtig kan lide tanken om kød. På den måde kan de måske lidt bedre komme til at forstå dit valg. Det er i hvert fald et forsøg værd, hvis du har mod på det?

Grunden til, at man skal spise kød, er bl.a., at det indeholder mange proteiner. Mennesket har brug for fedt, kulhydrater og proteiner + vitaminer og mineraler for at fungere optimalt. Hvis man sørger for at spise sundt og varieret, vil man få dækket ens daglige behov, men hvis man ikke spiser kød, kan det være nødvendigt at tænke lidt ”kreativt”. Heldigvis er der også mange andre madprodukter, der også indeholder mange proteiner, fx broccoli, rosenkål, kikærter, bønner, linser og nødder.

Jeg kan anbefale du måske tager en snak med sundhedsplejersken på din skole, som vil kunne give dig nogle gode råd, hvis du vælger at spise vegetarisk. Hun kan måske hjælpe dig med at lægge en kostplan, så du er sikker på at blive dækket ind i forhold til bl.a. proteiner og vitaminer. Du er jo i en alder, hvor du vokser og udvikles fra barn til ung, så derfor er det vigtigt at være dækket ind. Måske kan de råd du får fra sundhedsplejersken også hjælpe dig, når du taler med dine forældre?

Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål? Hvis ikke, er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.