Brev
Jeg er konstant bange
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 12 og har i omkring et år tumlet med et problem. Jeg er hele tiden bange for at mine forældre skal skilles. Jeg føler at der er den her stemning i mellem dem der bare ikke er god.
Jeg har prøvet at sætte ord på det over for dem, men efter jeg gjorde det oplevede jeg at det blev værre. Det ændrede sig så lidt så stemningen blev nogenlunde normal igen. Men så gik det lidt ned af bakke igen.
Jeg har snakket med dem begge om det mange gange, hvor de har sagt at de selvfølgelig ikke skal skilles. Jeg føler bare ikke at de har sagt det overbevisende. Jeg har snakket med min mor, som har sagt at jeg skal fokusere på de gode ting, der sker og der sker også gode ting. Men problemet er bare at mit hoved hele tiden føler at “Nej, der sker kun dårlige ting og de skal helt klart skilles lige om lidt.”
Jeg har prøvet at sige det til min mor, men hun blev bare nærmest sur og sagde at “Så måtte vi jo finde en psykolog.” Jeg har altid og vil altid snakke med mine forældre om alt og de plejer også at være gode til det. Så jeg ved ikke hvad der skete for min mor der.
Samtidig bliver jeg meget sur på min bror tit fordi at jeg føler at alle skænderierne mellem min mor og far har en eller anden form for start med min bror. De skændes om at han spiller for meget og at han ikke hjælper nok og at han ikke laver sine lektier. Det for mig til at blive ked af det og tænke “Hvorfor kan han ikke bare tage sig sammen”
Jeg har hele tiden ondt i maven.
Jeg er bange for at sætte ord på det over formin mor og far igen, fordi at jeg er bange for at de så bliver sure på hinanden.
Jeg har også været rigtig usikker på at sende det her brev fordi, at jeg ved at jeg bliver nød til at sige det til min mor og jeg vil ikke gøre hende ked af det. Jeg vil bare så gerne have at alle bliver glade igen.
Håber i kan hjælpe.
Hilsen
Mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige.
Hvor er det dejligt at høre at du har det  så godt med begge dine forældre, at det lyder til, at du indtil nu i hvert fald har kunnet tale med dem om alting. Hvor er det også flot at du allerede har forsøgt at tale med dem, men jeg er selvfølgelig ked af at høre at du ikke føler, at de har givet dig et ordentligt svar.
Jeg kan jo ikke svare dig på hvordan dine forældre har det med hinanden eller på hvad der kommer til at ske og det kan dine forældre måske heller ikke. Men jeg syntes at det er en rigtig god idé at vise din mor det her brev, så hun kan se hvor bekymret du er over, at de skændes og forhåbentlig kan hun give dig et svar som du bedre kan bruge til noget.
Der er mange voksne som i perioder af deres  liv går igennem nogle svære perioder, det kan fx være fordi de er stressede på deres arbejde, bekymrede for deres børn eller noget helt tredje, ofte vil dette medfører flere skænderier eller en lidt presset stemning derhjemme: Dette betyder ikke nødvendigvis at de skal skilles, men blot at tingene er lidt sværere end de plejer og så er det jo derhjemme med ens kære at man kommer ud med alle ens frustrationer. Måske din mor kan fortælle dig lidt om, hvorfor der er flere skænderier derhjemme i øjeblikket, hvis hun forstår hvor meget det påvirker dig. Forhåbentlig vil dine forældre også fokusere mere på ikke at skændes foran jer børn, hvis de ved hvor bekymret det gør dig.
Du skriver at dine forældre skændes meget om din bror. Måske er det fordi de bekymrer sig over noget med ham, spørg fx også din mor om dette. Der er mange familier som diskuterer spille- og skæmtid med deres børn. Det kan være rigtigt svært at finde ud af, hvordan man kan løse det sammen. Måske kan det være aftaler man laver om, hvor meget man må spille i hverdage, i weekenden, at man skal hjælpe til med bestemte ting, at man skal lave lektirr før man spiller - og andre ting, der kan være med til at hjælpe med at overholde sine aftaler. Det kan være en idé at skrive det et sted, hvor alle kan se aftalerne som er lavet, så man ved hvor man kan kigge, hvis man glemmer tingene. Måske kunne det hjælpe lidt på, at man ikke skændes om det ting, men kan se aftalerne der er aftalt sammen?
Jeg syntes ikke at du skal bebrejde din bror, at det er hans skyld at de skændes. Din bror kan ikke gøre for at dine forældre ikke taler pænt til hinanden. Når det så er sagt så syntes jeg godt at du kan dele din bekymring om dine forældres mange skænderier med din bror og måske høre hans mening om dette. Måske det også vil gøre ham mere opmærksom på at hjælpe mere til derhjemme?
Jeg håber at du får en god snak med din mor og at du kan bruge mit svar. Jeg håber også, at I finder ud af det i jeres familie på en god måde.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.