Brev
JEG ER IKKE GOD NOK
Min far fortæller mig altid jeg ikke kan blive til noget og at jeg ender som en kassedame i netto.
Jeg prøver virkelig altid og tage mig samme, og gøre det så godt kan. Det bare aldrig godt nok, det rigtig hårdt for mig og få at vide.
Jeg fik dianogsen autisme og jeg ved ikke om det har noget med det og gøre.
Føler jeg er et nul og tror ikke min far ved hvor ondt det gør.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Nej, jeg tror heller ikke, din far véd hvordan dét, han siger, virker på dig. Vidste han det, ville han sikkert ikke sige, som han gør. Sådan tænker jeg. Jeg tror, din far gerne vil have, at det går dig godt, og at du klarer dig godt i skolen, men han skal lære at sige det på en anden måde, så du ikke bliver ked af det. Måske tænker han, at det kun drejer sig om, at du skal tage dig sammen - men sådan er det jo ikke. Dét med at tage sig sammen handler om mange ting inde i os. Først og fremmest handler det om, at vi har det godt og tror på os selv. Lige nu virker det som om, at du rigtigt godt kunne trænge til, at nogen hjalp dig med det. Din far og din mor er de voksne, der allermest har ansvaret for, at du trives og udvikler dig. Det betyder, at de skal passe på dig og sørge for, at du har det godt.
Du siger, du har fået diagnosen autisme. Det lyder som om, det er ret nyt, at du har fået en diagnose? En diagnose kan være en hjælp til at få den rette støtte, fordi man har en viden om diagnosen. Prøv at tjekke www.autismeforeningen.dk. Der kan være nyttig viden for dig og for dine forældre og for andre voksne, som gerne vil hjælpe dig. Der kan muligvis også være en mulighed for at hente rådgivning og vejledning for din familie dér. Du kan bede din mor eller en anden voksen, du stoler på, om at undersøge denne forening sammen med dig.
Du nævner din far i brevet til os. Er det mon sådan, at din mor eller din lærer eller nogle andre omkring dig, siger nogle andre ting til dig, end din far gør? Jeg tænker, at det er vigtigt for dig, at din far er MED dig og ikke IMOD dig. Jeg foreslår, at du taler med din mor eller en anden voksen, som du stoler på, om, hvordan du har det. Din mor (eller hvem du vælger) kan være med dig i samtalen med din far, så du får sagt dét, der er vigtigt for dig.
Du kan også overveje at vise din far dit brev til os og svaret, som jeg skriver til dig. Det kan måske hjælpe jer til at tale sammen, hvor han er den voksne og du er barnet, han holder af og passer på. Har du mod på at prøve det?
Prøv eventuelt at læse andre breve hér i Brevkassen. Det kan være, du også kan få idéer derfra.
Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen. Der sidder voksne, der vil lytte til dig og være med til finde ud af, hvad du kan gøre.
Mange hilsner fra BørneTelefonen