Brev
Jeg er fuck’t op
Hej.
Jeg er en pige på 11 men meget “stor” af min alder at være
Jeg bliver slået der hjemme.
jeg har det mega svært fordi jeg føler al ting er min skyld.
Min mor og far er ikke sammen mere og min mor er sindsyg, når hun er sur er det altid min skyld (eller det siger hun)
Der er meget døds fald i min familie lige i øje blikket og det tror jeg også er en del af hvorfor hun er som hun er.
Jeg prøver hele tiden at snakke med hende om hvorfor at hun skal slå mig og hvorfor hun syndes at det er ok at slå mig men så bliver hun bare endnu mere sur
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre jeg har selvmordstanker og har et KÆMPE had til min mor
jeg ved det lyder sygt men jeg har en eller anden syg drøm hver nat med at jeg går ind og stikker hende i maven og ser hende lide ind til hun stille og roligt dør.
Det er meget svært for mig at skrive det her fordi jeg er et eller andet sted også mega syg i hovet jeg har ADHD og er mentalt forstyrret op i hovet
Jeg vil bare gerne have et normalt liv og noget hjælp men på en eller anden måde er jeg bare ikke klar til at fortælle folk hvordan jeg har det
plees hjælp mig lige nu vil jeg bare gerne DØ
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg vil gerne starte med at sige, at det ALDRIG er din skyld, at du bliver slået. Det er forbudt at slå børn – derfor er det aldrig være barnets skyld. Husk det.
I dit brev fortæller du om de tanker, som du går helt alene med. Jeg bliver ked af at læse, at du skriver, du er syg i hovedet, for det er du ikke. Når vi mennesker ikke bliver behandlet ordentligt, er det helt naturligt, at man kan komme til at tænke nogle tanker, som man skammer sig over. Fx at man skader et andet menneske.
Har man det så svært, at man tænker på at skade andre eller sig selv, fx ved selvmord, skal man stoppe op. Det er nemlig kroppens måde at fortælle, at man skal have hjælp. Du bliver derfor nødt til at fortælle nogen, hvordan du har det. En, der kan hjælpe dig.
Jeg kan forstå, at du har forsøgt at tale med din mor. Det er meget flot, at du sådan har forsøgt at tale med hende. Desværre har det ikke hjulpet dig. Måske fordi din mor også har brug for at få hjælp. Lige nu kan hun nemlig ikke finde ud af at være mor. Det skal hun lære.
Derfor tænker jeg på, om du måske alligevel kunne finde modet frem og fortælle en, hvordan du har det? Det kan fx være din lærer, din far eller måske en helt anden? Det vigtigste lige nu er, at du ikke går alene med dine tanker. Hvis det er svært at sige, kan du at vise dit brev og mit svar. Jeg er i hvert fald slet ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp. Jeg håber sådan, at du har modet til at søge hjælp, det fortjener du.
Husk, at du altid kan ringe eller skrive til BørneTelefonen. Hvis du ringer på 116111 er der en voksen parat til at tale med dig- og finde en måde, du kan få fortalt om det derhjemme.
Et stort knus til dig
fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.