Brev
Jeg er forvirret….
Hej
jeg er en pige på 14 år som virkelig har haft det svært det seneste år…..
Jeg blev mobbet da jeg var mindre på grund af min vægt og den måde jeg var klædt, så ud osv…. Jeg tog kampen op sidste sommer og tabte mig 6 kilo jeg var rigtig stolt men jeg gjorde det forkert.
Jeg spiste næsten intet og mine forældre skulle næsten proppe maden i munden på mig men det så jeg ikke som et problem for jeg tabte mig jo af det. Jeg blev ved med at tabe mig og endte med at tabe mig yderligere 2-3 kilo nu var jeg undervægtig og havde det stadig meget dårligt med mig selv…
Jeg ændrede mig totalt jeg var engang en livlig pige der altid gik i farver og smilte selvom det var svært. Jeg går nu kun i det tøj som de andre tøser også går i (sort og gråt kedeligt tøj) jeg prøver at ligne dem så meget som overhovedet muligt.
Jeg har virkelig det værste selvværd. Jeg har stadig nogen perioder hvor jeg ikke vil spise fordi der så er sket noget som går mig på eller også synes jeg bare jeg har spist for meget i en lang periode.
Jeg hader mig selv når jeg kigger mig selv i spejlet, når jeg spiser min mad, når jeg er i skolen eller når jeg rør ved mig selv for at se om min mave er blevet mindre. Mine forældre tog fat i mig og snakkede om enmet med mig. da mine lærer fandt ud af at jeg ikke spiste her for ikke så lang tid siden og derfor indkaldte de min mor til et møde.
De sagde at jeg gerne måtte starte til psykolog og det vil jeg gerne fordi jeg kan snart ikke klare alle de grimme tanker om selvmord, cutting osv længere men nu er det som om at hver gang jeg spørger indtil om min mor har fået fat i psykologen så svarer hun ikke og det er virkelig frusterende….
.
Hilsen pigen som snart ikke ved hvad hun skal gøre længere
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tusind tak for dit brev herind og din tillid til os for jeg kan godt læse ud fra dit brev, at det ikke er særlig rart for dig lige nu. Du beskriver nogle af de tanker du har om mad, vægt og selvværd, som du godt kunne tænke dig at arbejde med.
Du lyder som en meget fornuftig pige og din bekymring omkring din vægt er helt naturlig, især fordi du tidligere har været udsat for at blive mobbet pga din vægt. Det er ikke meningen at du skal have det så svært.
Mad har været dit fokus i flere år, og disse tanker har sikkert fyldt rigtigt meget. Du har kontrolleret dit mad indtag og den kontrol kan godt være svær at slippe, man kan sige, at det er ligesom man skal bryde ud af en vane. Hvis man så samtidig føler at livet er svært på andre områder også, så kan det være uoverskueligt at klare det alene. Det er rigtig godt at både dine forældre og din lærer prøver at tage fat på dette, og hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå at du bliver fustreret når din mor ikke svarer dig med hensyn til psykologen. Der kan være flere grunde til at hun ikke gør det, det kunne være at der er lang ventetid til psykologen, eller måske at din mor er flov over at hun endnu ikke har taget kontakt til en.... eller noget helt andet, men uanset grunden, er det ikke i orden at hun ikke er åben omkring det.
Ved din mor godt hvor fustreret du er? Måske kunne du igen prøve at spørge hende, og denne gang fortælle hende at du bliver både meget ked af det og fustreret når hun ikke er åben omkring det med psykologen, hvad tænker du om det? Det er så flot, du er nået frem til, du gerne vil have hjælp, bl.a. fra en psykolog, og jeg tænker om du måske kunne vise din mor brevet til os og mit svar, det viser tydeligt hvordan du har det og selv gør noget for at få hjælp. Måske det kan være en måde til du og din mor kan få en god snak og få talt om, hvordan det går med at få kontaktet psykologen? Og hvis du ikke synes du får svar fra din mor, så kan du måske gå til din lærer og bede om hjælp..
Du har også mulighed for at kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade LMS. De har flere forskellige rådgivningstilbud, som du kan benytte dig af - du kan kontakte dem på deres hjemmeside www.lmsnyt.dk hvor du kan læse mere. Her kan du blandt andet læse om andre piger der har svært med at slippe kontrollen. Her kan du også chatte med en rådgiver og de har særlige støttegrupper. Mange som har svært ved at slippe kontrollen med mad, har stor glæde af at få talt med nogen, som har forstand på det lige netop det.
Det er super godt og meget stærkt af dig af du er så parat til at få snakket med en psykolog omkring dine tanker og følelser, for du fortjener at blive gladere for livet. Den glade livlige og farverige pige er der stadig.
Det kan også være, at du har mod og lyst til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111? Det håber jeg meget på, for vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Du skal ikke gå alene med så svære følelser. Og det er vigtigt at der er nogle voksne, der hjælper dig, på en måde som du er tryg ved og glad for.
Jeg er meget glad for du skrev, og håber du vil ringe til os. Eller måske chatte med os?
De kærligste hilsner
BørneTelefonen