Jeg er en dreng på 13

Min far går og truer mig med at smide mig ud af familien og siger jeg skal flytte ind til en ny familie

min søster går og slår mig hele tiden jeg har mega ondt i mit ben og min far og mor siger bare jeg har godt af det og hved ikke om det er det beste at skifte famillie

men de er så onde ved mig jeg hvil gerne skifte familie men hvil heller ikke på sammetid og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Det lyder ikke som om, det er særlig rart hjemme i din familie lige nu.

Jeg kan læse, at du bliver truet af din far og slået af din søster. Når du skriver det, så bliver jeg bekymret. Dine forældre og din søster må ikke slå eller true dig.

Det er sådan, at dine forældre skal sørge for, at du vokser op i et hjem, hvor du er tryg og har det godt. Hvis de ikke kan sørge for det, så har I alle ret til at få hjælp.

Din mor er heller ikke nogen støtte for dig. Det kan gøre det endnu sværere, og du kan måske føle, at du er meget alene med det hele. Mon det er sådan for dig?

Jeg kan sagtens forstå, at du ikke ved, om det er bedst for dig at blive boende eller flytte et andet sted hen. Jeg tænker, at du er vokset op hos din mor og far. Du har boet hos dem i 13 år og kender til det.

Tit snakker jeg med børn og unge, som har det svært derhjemme. De unge, der bliver slået og truet, fortæller mig ofte, at de på den ene side holder af deres forældre. På den anden side kan de godt mærke, at der er noget, som ikke er godt – og som det skal være.

De kan blive sådan i tvivl om, hvad der er godt at gøre. Heldigvis er der nogle gode voksne, som kan hjælpe din familie og dig med at finde en løsning, så I alle kan få det bedre.

Der er flere ting, du kan gøre for at få hjælp.

Du kan ringe til din kommunes anonyme rådgivning. Her sidder der voksne, som hver dag taler med børn, der har det svært derhjemme.

Du finder nummeret ved at Google din kommunes navn + ”anonym rådgivning børn og unge.”

Når du ringer dem op, kan du sige: ”Hej, jeg er en dreng på 13 år. Jeg har det svært derhjemme. Jeg bliver slået og truet. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.”

Så vil den voksne sandsynligvis spørge lidt mere ind og forklare dig, hvad der kan blive gjort. Men hvis du synes, det er for svært at ringe til kommunen alene, så vil vi også gerne hjælpe dig.

BørneTelefonen har noget, der hedder bisiddere. En bisidder er en sød voksen, som kan støtte dig i at tale med kommunen og tage med dig til møder i kommunen.

En bisidder kender til dine rettigheder og kan hjælpe kommunen med at tage sig godt af dig og finde en god løsning.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe til direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.

Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Der kan være mange mulige løsninger. Din mor og far kan få hjælp til at behandle dig bedre, du kan være hos en anden familie nogle gange, eller kommunen kan finde en plejefamilie, som du kan være hos hele tiden og så bare besøge din familie, hvis du har lyst.

Der er masser af muligheder for at få hjælp, og jeg håber, du har mod på enten at ringe til vores bisiddere eller kommunen. Situationen hjemme hos dig er for svær at klare helt alene. Det vil være godt, hvis du får hjælp af nogle gode voksne til det.

Har du brug for at snakke lidt mere, før du er klar til at kontakte kommunen, så kan du altid ringe til os på 116111. Vi vil gerne lytte og være der for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.