Brev
Jeg er bange og ved ikke hvad jeg skal gøre
Jeg har brug for hjælp, jeg er en pige på 13 og jeg har taget 200 kr. Fra min mor, og 100 kr. Fra min lillesøster! Jeg ville på cafe og i biografen med mine venner, og havde ingen penge. Min mor ville ikke betale, så jeg tog pengene. ‘
Min mor har opdaget det, og vil ikke engang tale til mig når jeg prøver at tale til hende ignorere hun mig eller begynder at sige en masse grimme ting til mig, hvad skal jeg gøre? Jeg er bange for at hun ikke vil tale til mig mere. Og jeg har ikke lyst til at være hjemme?!?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er bange for, at din mor ikke vil tale til dig igen. Men, jeg tror nu ikke du skal være helt så bekymret for det alligevel...
Du har gjort noget, som er meget forkert. Det tror jeg faktisk også, at du er helt enig med mig i, så det vil jeg ikke vade mere rundt i... Men selvom det er meget forkert, så er det trods alt ikke jordens undergang, der er tale om!
Jeg er ret sikker på, at du nu har lært, at det må du ikke gøre en anden gang. Når din mor ikke har lyst til at tale med dig, har du så prøvet at tænke over hvorfor? Den hurtige forklaring er jo selvfølgelig, at det er fordi, at du har stjålet pengene. Men, måske bliver din mor også en lille smule bange for, hvorfor du kunne finde på det, og måske er det derfor, at hun ikke ved, hvad hun skal sige til dig?
Jeg vil gætte på, at det bedste du kan gøre lige nu, er at fortælle din mor, at du virkelig er rigtig ked af, at du tog pengene, og at du selvfølgelig vil betale dem tilbage, så snart du kan. Hvis du ikke synes, at hun lytter til dig, så kunne du måske skrive et brev til hende i stedet for. På den måde, så kan hun læse det, uden at skulle koncentrere sig om at være “sur” på dig.
Derudover, så tror jeg simpelthen, at det vigtigste er, at du sørger for at give din mor tid til at være vred. Den slags går som regel over af sig selv, hvis bare man giver det nok tid.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at I snart får det rart sammen igen. Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke med en sød rådgiver, der gerne vil prøve at hjælpe dig med at få lidt orden på alle de tanker, som du sikkert tumler med oven på alt det her...
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.