Jeg er bange for også at miste hende

Jeg ved ikke om det bare er mig som overdriver, men jeg frygter at hun ender med at dø af det.

Det er måske lidt underligt at jeg skriver det her… Men det drejer sig om min mormor.

Min morfar lider af en ret slem dødelig sygdom, som gør at han mister bevægelsen i hans krop.

Her på det sidste af det gået ret hurtigt, og sygdommen har nok snart vundet…

Men i følge af at min morfar har fået det værre, har min mormor også. Jeg kan se for hver gang jeg besøger dem, at hun bliver mindre.

Hun spiser ikke rigtig, og jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe hende.

Eller hvordan jeg skal takle det?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det er ikke underligt, at du skriver til os om din bekymring for din mormor. For jeg forstår godt de tanker, som du beskriver i brevet. De kan være svære at dele med nogen. Men det er rigtig godt, at du rækker ud, så du ikke skal gå med det selv.

Det er hårdt og sørgeligt at overvære, når ens nærmeste og familie bliver alvorligt syge. Det kan virkelig sætte nogle tanker i gang om livet og døden. Og man kan blive rigtig bange for at miste dem, man har et nært og godt forhold til. Det lyder til, at du har et tæt forhold til din mormor.

Du er bekymret for din mormor. For det virker til, at hun i takt med din morfar også får det værre. Det er naturligt, for det kan påvirke hende meget både psykisk og fysisk, at opleve din morfars sygdom. Du beskriver, at hun ikke rigtig spiser. Måske hun heller ikke sover så godt – og ligesom dig er bekymret?

Jeg skriver dette, fordi det kan forklare, hvorfor hun virker til at blive mindre og få det dårligt. Kunne det være en idé at snakke med dine forældre eller din mormor om selve sygdommen?

Du skriver, at du ikke ved, hvordan du skal hjælpe din mormor. Her vil mit bedste råd være at spørge hende selv. Måske det er en hjælp, hvis du besøger hende, når du kan og har lyst? Eller måske vil hun blive glad for at snakke i telefon engang imellem?

Det kan også være, at du sammen med dine forældre skal finde ud af, hvordan I kan aflaste din mormor lidt.

Det er meget forskelligt fra person til person, hvordan man tackler bekymringer og sorg. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Så jeg vil opfordre dig til at prøve nogle forskellige ting af.

Måske kan det være en idé at aftale nogle tidspunkter med dig selv, hvor du tænker på og bekymrer dig over situationen? Eksempelvis ved at skrive dine tanker ned, eller tage en snak omkring situationen med nogen i din familie.

Sådan kan du måske bedre skabe frirum ”ved siden af”, hvor du giver dig selv lov til at være glad og have det sjovt.

Det kan også være, du har det bedst med at bruge meget tid med din mormor og morfar lige nu, og det er også helt okay!

Jeg håber, du vil få snakket med dem omkring dig, så du ikke skal gå med dine tanker og bekymringer selv.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.