Jeg er Bange for min mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10  år
Tak for dit brev. Det er rigtig fint, at du har skrevet til os. Jeg forstår godt, at du har brug for at fortælle om, hvordan du har det i din familie.

Jeg kan forstå, at det er svært for dig, når du helst vil være hos din far, men retten har bestemt at du også skal være hos din mor halvdelen af tiden.

Jeg forstår også rigtig godt, at det ikke er rart når du er bange for din mor og  skændes meget med hende, og du føler at hun ikke stoler så meget på dig, som på din søster.
Det er sådan, at børn skal høres om hvem de vil bo hos, når retten beslutter hvor børnene skal bo.

Det lyder ikke til, at du er blevet spurgt dengang retten afgjorde at du skulle bo en uge hvert sted? Mon du kan huske om du blev spurgt om hvor du helst vil bo?  Måske har du været for lille dengang? Nu er du blevet 10 år, og loven siger at børn på 10 år har ret til at blive hørt på et møde med Statsforvaltningen. Statsforvaltningen er det sted man kommer til møde, og taler om hvor børnene helst vil bo, og hvor lang tid man skal være hos den anden forælder.

Så du har altså ret til at få et nyt møde hvor du også bliver hørt. Børn har ret til at have et hjem hvor de føler sig trygge og ikke er bange for at være.
Ved din far mon godt, hvordan du har det når du er hos din mor? Hvis ikke har du mon mod til at fortælle ham om det?
Du kunne måske også vise ham det brev du har skrevet og mit svar. Måske ved han ikke, at du har ret til at blive hørt? Han kan også ringe til ForældreTelefonen i Børns Vilkår på 35 55 55 57, hvis han gerne vil høre mere om det.
Jeg tænker også på, om du mon kender nogle voksne omkring dig som du kunne fortælle alle disse ting? Det kunne være din lærer, en pædagog eller måske sundhedsplejersken på skolen. Du kunne f.eks. også vise dem det brev du har skrevet og mit svar, så de måske kan hjælpe dig videre med at få kontaktet nogle andre voksne i kommunen som kan hjælpe dig.
Hvis du ikke synes, at du kan tale med din far, din lærer eller andre voksne du kender, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver her - det er gratis at ringe. De kan måske hjælpe dig videre med en bisidder, som er en sød voksen der kan hjælpe børn med at snakke med kommunen.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.