Brev
Jeg er bange..
Hej..
Min far er blevet rigtig syg, og han har været død to gange..
Lige nu er han på hospitalet, fordi han ikke selv kan trække vejret..
Jeg er så mega bange, for jeg mister ham fordi han betyder virkelig alting for mig! Hvis han snart dør, så ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre..
Jeg tør ikke fortælle til nogen at han er syg, fordi jeg er bange for hvad de andre fra min klasse vil tænke..
Kh. Mig..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Jeg kan godt forstå, at du er bange for at miste ham. Tanken om, at han har været død to gange, er slet ikke til at holde ud.
Det kan være så utrolig svært at forstå og acceptere, at din far nu er blevet så syg, at han skal have hjælp til at trække vejret. Uanset om han lever eller dør – så er han altid din far. Og han findes i dine tanker.
Mange mennesker tænker ikke på alvorlig sygdom – før de en dag pludselig ikke kan undgå det. Måske fordi de møder en som dig, der har en alvorligt syg far.
Mange børn i sorg fortæller, at de frygter at fortælle åbent om, hvordan tingene er. Det kan være en frygt for, at situationen kan føles endnu værre, når de skal tale højt om den – fx i klassen.  Og det kan være en frygt for, at andre omkring dem skal blive akavede.
Det kan også være en frygt for, at de måske bliver helt tavse. Eller lader som om, at alt er OK – selvom det ikke er! Fordi de ved ikke, hvad de skal sige og gøre. Synes de man er svag? Anderledes? Er det mon sådan nogle tanker du har?
At være ramt af stor sorg og frygt – og samtidig skulle rumme andres reaktion – det er rigtigt hårdt!
Jeg tror, at det ville være rigtig godt for dig, hvis din klasse fik besked om din fars sygdom. For mon ikke at det ville blive nemmere for dig, ikke at skulle gå og  ‘gemme’ på det.
For når de ved, hvad der sker med din far, har de bedre mulighed for forstå, hvis du nogle gange er mere stille, indelukket – eller andet. Og man kan ikke gøre noget værre, ved at tale om det.
Mange af dem, vil måske være bange for at sige noget til dig, fordi de ikke vil gøre dig ked af det. Nogle af dem spørger måske, hvordan du har det.Og nogle af dem giver dig et stort kram. Det vil være forskelligt, hvordan de reagerer i skolen.
Måske kan du tale med din lærer om det, så han/hun kan sige det i klassen. Sammen kan I aftale, om du skal og vil være i klassen, mens han/hun fortæller det. Det bestemmer du.
Måske har du mest brug for at tale med nogen, der ved noget om det at have en rigtigt syg far. Og som ved noget om, hvordan det er at være i en totalt forandret familie, hvor en forælder er blevet syg.
Du kan kontakte dem, der hedder Børn, unge & Sorg. Dem finder du på  https://bornungesorg.dk/
Inderst inde føler du måske, at det er umuligt for dine kammerater helt at forstå dig. De taler for eksempel om problemer, der virker meget små for dig. På den måde kan man komme til at føle sig ensom blandt venner – og det kan give stor ensomhed oven i sorgen. Måske kan du genkende noget af det?
Nogle får det bedre af at tale med andre, der har prøvet det samme. Derfor har Børn, Unge og Sorg også grupper – hvor du vil kunne møde andre på din alder i samme situation.
Kan du komme i tanke om andre voksne – som måske kunne tale med dig om alt det her? En du føler dig tryg ved – det kan være en faster, en venindes mor eller en helt anden.
For de aller fleste er det vigtigt at få fat på nogen, der lytter til en og svarer på ens spørgsmål. De fleste oplever, at når de deler sorgen, frygten og  og tankerne om sygdommen, så føles det hele lille smule lettere.
Hvis tankerne og følelserne bare bliver flere, og der måske også er andre ting oveni, kan det være en mulighed at tale med din læge om at få hjælp af en psykolog.
Husk at du altid kan ringe herind på 116 111, når du har brug for at tale mere om situationen – men måske ikke lige kan finde en at tale med. Vi er der altid til at tale med dig.
Mange hilsner og et stort kram fra
BørneTelefonen