Brev
Jeg er alene! Min mor kan bedst lide min storesøster
Hej Børnetelefonen
Jeg ville virkelig gerne have hjælp!
Jeg hader mit liv at jeg får lyst til at gå selvmord! Men gøre ikke da jeg ved det gøre ondt! Og at jeg måske ville fortydt det!
1. Jeg har en høj stemme. Derfor siger min mor eller storesøster eller far. At de ikke kan holde det ud og at jeg skal ind på mit værelse!?
Det gøre virkelig ondt at høre da jeg prøver at lade vær. Og det hjælper mig jo ikke det gøre det bare værre.
2. Min mor støtter ALTID min storesøster det er SERIØST vildt!
Fx i dag efter jeg havde været i bad så tænkte jeg lad mig gå ind i stuen (hvor min søster og mor var) (min far var på arbejde) så spille de begge på mobiler og min storesøster hørte også musik. Så spurgte jeg hende PÆNT og hun ikke kunne slukke for det da jeg ikke rigtig havde lyst til at høre på det. Så ignorer hun mig. Efter 1 min så siger jeg igen om hun ikke gider at slukke for det. Så råber hun at jeg kan gå ind på mit værelse hvis jeg ikke gider at høre det. Så siger jeg at stuen er der hvor alle kan være!
Og så sagde hun også høj at jeg gøre dem negative. At de havde det så godt og at jeg kommer og ødlægger det hele!?
Min mor Hun støttede bare min storesøster! Og sagde at jeg skulle tie stille. Og gå ind på mit værelse!? Det sker så tit at hun støtter hende.
Så råbte jeg at bare en gang om hun ikke kunne støtte mig!? Så sagde hun jeg skulle gå ind på mit værelse.
3. Jeg keder mig vildt.
Mine forældre arbejder så kommer de hjem og sover så laver min mor mad og så ser de bare en serie eller er på mobilen.! Vi laver ALDRIG rigtig noget. Jeg er ved at dø af kedsomhed!?
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Og har ikke rigtig nogen venner! :((
Jeg har før skrevet men slettede det igen da jeg var bange for nogen skulle opdage det var mig.
Men please giv mig bare en idé til hvad jeg kan gøre!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen for at få hjælp, til det der er svært derhjemme i øjeblikket. Jeg kan godt forstå, at det fylder rigtig meget for dig. Jeg er sikker på, at det godt kan løses, og giver dig ret i, at du sikkert ville fortryde det, hvis du tog dit eget liv, for at komme ud af problemerne – tænk hvor meget du så ville gå glip af… Jeg vil prøve, at hjælpe dig til at se nogle andre muligheder og løsninger, så du igen kan blive glad for dit liv. 1) Det må være rigtig ubehageligt for dig, at din mor, far og storesøster siger, at du har en høj stemme, og beder dig om, at gå ind på dit værelse. Jeg tænker på, om du mon har sagt til dem, at det gør dig rigtig ked af det, at de siger det, og at det jo ikke er noget, du gør med vilje? Jeg tænker også, at du må føle, at du ’ikke må være med’ sammen med dem, når de beder dig om, at gå ind på værelset? Måske kunne du også sige til dem, at du føler, at du bliver holdt uden for på den måde. Hvordan tror du, at det ville være, at sige det til dem? Måske har de ikke tænkt over, hvor ondt det gør på dig, når de siger det? Måske kunne du foreslå at I aftalte et signal, de kunne vise dig, når du pludselig kom til at tale for højt, i stedet for du skal høre på det hele tiden? På den måde går du også lidt "foran" og viser dem du virkelig prøver at få det til at fungere for alle og du også er villig til at gøre noget for at det skal blive anderledes.. 2) Det må være rigtig svært for dig, at du oplever, at din mor altid støtter din storesøster. Det må heller ikke være rart for dig, at din storesøster beskylder dig for, at ødelægge stemningen, når du kommer ind i stuen. Jeg tænker på, hvad du mon kunne tænke dig, at din mor gjorde i stedet for at støtte din storesøster? Ville du gerne have, at hun holdt med dig nogle gange eller at hun blandede sig helt uden om, og ikke støttede nogen af jer? En anden mulighed er, at I alle 3 (eller 4), forsøgte at løse uoverensstemmelsen på en fredelig måde, så alle kunne være der. Når jeg læser dit brev får jeg fornemmelsen af, at I kan have brug for at lave nogle aftaler i jeres familie, så I alle sammen kan være der. Man kan kalde det en form for kompromisser, hvor I mødes på midten, i stedet for at én får ret. I det eksempel du beskriver i dit brev, kunne du fx bede din storesøster om at skrue lidt ned for musikken, i stedet for at slukke helt for det. På den måde kan man sige, at I begge to ville få det lidt som I ville have det, samtidig med, at I også gav den anden plads til at få det, som hun vil have det, så I begge to kunne være i stuen. Jeg håber, at det giver mening for dig. 3) Det lyder som om, at du savner din familie rigtig meget, og at du gerne vil være sammen med dem og lave nogle hyggelige ting – det kunne fx være at spille nogle spil, snakke eller at tage på nogle ture sammen. Er det mon rigtigt forstået? Jeg tænker på, om du kan snakke med dine forældre og din storesøster om, hvordan du har det – både om det med din stemme, om at indgå kompromisser og også om at lave nogle ting sammen? Du kunne måske bage en kage og invitere dem til et lille familiemøde, hvor du siger, at der er noget, du gerne vil snakke med dem om. Hvis du synes det er svært at sige til dem, kan du måske vise dem det brev du har skrevet til brevkassen. I brevet beskriver du rigtig godt, hvordan du har det. Hvis du godt kunne tænke dig, at få nogle flere venner, kunne du måske invitere en pige fra klassen med hjem en dag. Nogle gange kan det være godt, hvis man selv tager initiativet til at starte et venskab ved at vise, at man gerne vil være sammen med nogen. Det kan også være, at du kan starte til en fritidsinteresse, hvor du har mulighed for at møde nogen. Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig alt held og lykke. Mange kærlige hilsner BørneTelefonen