Jeg dør

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige

Mange tak for dit brev. Det lyder som om, at du har det svært lige nu. Hvor er det modigt, at du beder om hjælp og har skrevet herind. Det fortæller mig, at du har styrke til at handle, når du føler, du ikke har det godt og tingene ikke er, som de skal være. Du har ret til at have det godt. Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med at se på, hvad du kan gøre for at ændre på situationen.

Du skriver, at din mor skader dit sind. Og at du har en spiseforstyrrelse og selvskader, og at du har lyst til at dø. Det er meget alvorligt. Jeg tænker også på, om der mon er en særlig grund til, at du har det sådan med din mor? Du skriver også, at du ville ønske, at du kunne se din far. Er dine forældre mon skilt, eller er der en anden grund til, at du ikke kan se din far? Det skriver du ikke så meget om.

Hvem udover mig ved, at du har de her tanker og skader dig selv? Jeg spørger, fordi jeg tænker, at så svære tanker skal man ikke gå alene med. Svære tanker har det med at vokse, hvis ikke du sørger for at lukke nogle af dem ud ind imellem. Lidt ligesom luft i en ballon.

Måske har nogen lagt mærke til, at du er trist? Eller måske har du sagt det til nogen?

Selvmordstanker, spiseforstyrrelse og selvskade skal man nemlig altid tage alvorligt. Vi ved at disse tanker og handlinger ofte er et tegn på, at der er noget, der er så svært, at man ikke selv kan overskue det. Ofte handler det slet ikke om, at man har et ønske om at skade sig selv og ikke ønsker at leve mere. Er det mon også sådan, du har det? Jeg ved ikke, om du ved det, men der er faktisk mange unge, der på et tidspunkt har haft selvmordstanker. Jeg nævner det, fordi det måske kan være en lettelse for dig, så du ikke skal føle dig så forkert og blive bange for de her tanker.

Du skriver, at du ønsker at se din far. Hvis det er sådan, at dine forældre er skilt, og du gerne vil bo fast hos din far har du retten på din side. Når man fylder 10 år har man nemlig en rettighed, der kaldes for initiativretten. Det er retten til at blive hørt i forhold til, hvor du vil bo, og hvilke samværsordninger der er bedst dig. Du kan læse meget mere ved at klikke her.

Familieretshuset, som er dem der hjælper med at finde den bedste samværsordning for jer, har også et direkte telefonnummer, man som barn kan ringe til for at spørge om sine muligheder. Nummeret er 20600550.

Du skal også vide, at du har ret til at få en bisidder med fra BørneTelefonen, hvis du bruger din initiativret og skal ind til Familieretshuset for at fortælle om dine ønsker. Bisidderen er en voksen herinde fra, som kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har. Læs mere her.

Jeg ved, at mange unge skammer sig over at skulle tale om deres tanker og handlinger, måske er det også sådan for dig? Det er rigtig vigtigt, at du får hjælp. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne finde modet til at snakke med nogen om de ting, du har fortalt mig. Måske du kan tale med din far? Eller måske er der en anden voksen i dit liv, som du stoler rigtig meget på, fx en lærer eller en anden i din familie? Måske du kunne starte med at vise dette brev – og måske med mit svar? På den måde får du fortalt, hvilke tanker du går med. Jeg kan læse du har nogle gode venner, måske en af dem kan støtte dig i at få talt med en voksen?

Jeg ved, at rigtig mange børn og unge, der går med de samme tanker som dig, ofte får det bedre. Det, der kan hjælpe allermest, er at sige sine tanker og følelser højt. På den måde kan man få noget hjælp til at se igennem de mørke skyer og få øje på de lysere tider.

Hvis du har brug for at vide mere, kan du altid ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar – hver dag året rundt. Vi vil så sammen med dig finde den bedste løsning for dig nu og her. Når du ringer til os, er du anonym, og det er gratis at ringe til os.

Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.