Brev
Jeg bliver mobbet!
Kære BB.
Jeg er en pige på 13, jeg bliver mobbet og det er jeg blevet i 3 år nu ca.
Jeg bliver kaldt en masse grime ting, fx Tykke so. Men jeg er faktisk ret tynd. Jeg bliver skubbet og mine ting bliver ødelagt.
Jeg bliver også mobbet over internettet. Jeg er mega træt af det.
Jeg har flere gange prøvet at begå selvmord. Jeg kan bare ikke holde det ud længere!
Jeg har ingen at snakke om det med. Fordi begge mine forældre drikker. Jeg har heller ikke nogle venner.
Hjælp mig!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive herind. Det er slet ikke i orden, du lever med at blive mobbet, hverken i skolen eller på nettet. Du skal vide det er de voksnes ansvar at få det stoppet. Som du også selv har kunnet mærke, er det rigtig hårdt at være den, der bliver mobbet. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle ideer til, hvad du kan gøre for at få hjælp til at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Andre, der også er blevet mobbet, har fortalt, at det efter noget tid begynder at gå ud over den måde, man ser sig selv på. Man begynder at tænke, at man er forkert. Har du også haft det sådan? Hvis du har, skal du vide, at du er lige præcis, som du skal være. Mobningen handler ikke om, at der er noget, du skal lave om ved dig selv. Du skal blive ved med at være den, du er.
Er det dem i klassen eller nogle andre, der mobber dig? Man har nemlig fundet ud af, at mobning skyldes, at der er et dårligt fællesskab i fx klassen. Og det gør, at der er flere i klassen, der har det dårligt. Nogle mobber måske andre, fordi de er bange for, selv at være den, det går ud over. Og nogle kigger måske på og tør ikke sige fra, fordi de er bange for, at dem, der mobber vil begynde at mobbe dem i stedet for. Derfor er det rigtig vigtigt at mobningen bliver stoppet. Så kan alle faktisk få det bedre både med sig selv og hinanden.
Du skriver, at du flere gange har forsøgt at begå selvmord. Det fortæller mig, at det er rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget for at få mobningen til at stoppe. Det bedste vil være, hvis du tager fat i din klasselærer, eller en anden lærer som du er glad for og fortæller de ting du har fortalt mig. Hvis du synes det er svært at sige, kan du måske vise din lærer brevet til os og mit svar? Og måske kunne du også fortælle ham eller hende om, at du har forsøgt at begå selvmord og at dine forældre drikker? For sådan noget skal man nemlig ikke gå rundt med alene.
Jeg synes, du er sej og har haft mod til at skrive til os. Håber du vil bruge det mod til at få talt med en af dine lærere, så du kan få hjælp. Og når det er lykkedes, tror jeg at du vil opdage, at du pludselig har meget mere energi og lyst til at finde venner. Og venner vil du finde, for du er en, det er værd at være ven med, er jeg sikker på. Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Husk du er altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen 116 111, hvis du har brug for at snakke lidt videre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen