Jeg bliver ignoreret.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev, hvor du skriver om dine følelser blandt andet for din pap far. Meget blandede modsatrettede følelser, had - kærlighed, sympati – antipati. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du må være en rigtig sej pige, der er god til at passe på sig selv og god til at bede om hjælp. Det er rigtig flot, at du har snakket med så mange om det, og jeg er ked af, at det ikke rigtigt har hjulpet så meget.

Jeg kan forstå, at du har haft det svært længe og har været, eller er du stadig i behandling hos en psykolog? Hvis du er, så er det nok vigtigt, at du fokuserer og koncentrerer dig om samtalerne og behandlingen. Du skal også være dig bevidst, at hvis du taler med mange forskellige personer om dine svære tanker og oplevelser, så kan du måske blive forvirret. Så derfor hold fokus på din psykolog og din kontaktperson, og hvis du ikke er i behandling mere, så kunne du måske kontakte dem igen?

Måske kunne du fortælle psykologen/ din kontaktperson, at du føler, du sidder fast? Hvis du ikke føler ”du rykker dig” og bliver bedre, så skal du helt klart sige det til din behandler. Det er meget almindeligt at føle sådan, når man er i behandling, så det vil ikke være en fremmed problematik for din psykolog.

Det kunne også godt lyde som om, din familie har brug for hjælp. Når du fortæller, hvordan du og din papfar er gået så skævt af hinanden, tror jeg måske, det kunne være en god ting, hvis en af kommunens familiebehandlere kunne hjælpe jer med at lære at snakke sammen på en anden måde - hvor det ikke ender i skænderier så ofte. Det ved jeg, at andre familier har fået hjælp til, og at det har været en stor lettelse for alle, både børn og voksne.

Når jeg nu foreslår sådan en ting, så ved jeg godt, at det måske kan virke lidt uoverskueligt for dig - for hvordan skal du få sat gang i det? Sådan er der i hvert fald mange børn, der tænker. Og derfor har vi her i Børns Vilkår nogle søde bisiddere, som hjælper børn og unge, når de skal snakke med kommunen. En bisidder kender reglerne og børns rettigheder, og det kan være rart at have sådan en voksen ved sin side, som sørger for, at der bliver lyttet til, hvad du siger, og som hjælper med alt det svære med at ringe/skrive til kommunen, lave aftaler, tage til møde osv.

Måske kunne det være rart for dig at få sådan en bisidder til at hjælpe dig? Du kan måske starte med at læse lidt mere om det her, og så hvis du tænker, at det vil du gerne, kan du ringe til dem på nummer 35 55 55 59, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få rådgiveren til at hjælpe dig med at få en bisidder.

Som du kan se, vil vi rigtig gerne hjælpe dig, og jeg håber, du har mod på at prøve at gå videre med det. Du har fortjent at have det godt og ikke gå med alle de bekymringer.

Kærlige tanker BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.