Brev
jE h e b
Hej BB
Jeg er en pige på 14 år, jeg har valgt at skrive til brevkassen fordi jeg ikke ved hvad jeg ellers skal gøre.
Jeg er i en depression, pga utroligt mange problemer med mine forældre, da jeg var yngre blev jeg direkte mishandlet.. Min far bandt mig fast til en stol og fandt pisken frem. Han piskede mig, hvis jeg ikke spiste op, svarede igen, eller gjorde noget der ikke passede ham..
Min mor er død(ved ik hvorfor jeg skrev forældre) så det har siden jeg var 10 kun været mig og min far.
“Mishandlingen” begyndte igen for et halvandet år ca. Hvor jeg kom lidt over 10 min forsent hjem, han skubbede mig ind i væggen, hvor jeg så faldt ned på gulvet, der lå jeg så og det føltes virkelig som en evighed hvor han bare stod og lossede til mig..
Jeg har pga det haft utroligt mange selvværd’s problemer og både cutter og har en spiseforstyrrelse.. Jeg har prøvet at sige noget til min lærer og hun siger at hun vil tage en snak med min far, men han lyver bare og siger at der ingenting er, jeg er gået fra 65 kg til 45 på det halvandet år, jeg et ca 175..
Jeg har self også venner men, de tager mig ikk rigtig seriøst selvom jeg har ar op og ned af armene og man kan se mine i knogler meget tydeligt..
Jeg ved helt ærligt ikke hvad jeg skal gøre, har flere gange søgt på internettet om hvordan jeg begår selvmord mest smertefrit og jeg overvejer virkelig også at gøre det..
Der må virkelig være et eller andet galt med mig, når jeg sidder og tuder foran en skærm og skriver til jer..
Hvad skal jeg gøre? Vil det være lettere bare at slutte det hele?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Jeg er glad for, du skrev! Livet kan være svært i perioder, og nogen har mere imod sig end andre. Du nævner flere ting, som er vigtige i dit brev, men for at kunne hjælpe dig bedst muligt, har jeg i mit svar valgt at fokusere på dine tanker omkring selvmord, da jeg fornemmer, at de fylder i dit liv i øjeblikket.
Du er 14 år og derfor stadig nødt til at bo et sted, hvor der er andre, der tjener penge til husleje og mad. Din far er voldsom over for dig, og selvom du måske nogle gange har lyst, så kan du ikke bare vælge ham fra, fordi det er ham, der har ansvaret for dig. Der er ikke noget at sige til, hvis du en gang imellem har lyst til at opgive det hele, eller tænker at det ville være nemmere, hvis du ikke længere var en del af det liv, du lever i nu. Du skal dog vide, at det er muligt at få det bedre, også selv om du er en af dem, der har mere imod sig end andre.
Der er altid et lys for enden af tunnelen, også selvom det kan være svært at se. Med det vil jeg sige, at der ALTID er en anden vej ud end at tage sit eget liv. Alle børn og unge, der vokser op i Danmark, har faktisk ret til vokse op i et hjem, hvor de er trygge. Det hjem du bor i lyder ikke som det, man regner for et trygt hjem, fordi din far nogle gange er voldelig overfor dig. Det er ikke et problem, man som barn og ung kan eller skal løse alene, og derfor har du ret til at få noget hjælp udefra. Vidste du godt det?
For at du kan få hjælp, er der først og fremmest nogen, der skal vide, hvordan du har det. Du har allerede taget de første skridt mod lyset for enden af tunnelen ved at skrive herind, og ved at fortælle det til din lærer. Selvom det ikke hjalp, at din lærer snakkede med din far, så lyder det alligevel til, at hun tog det du fortalte alvorligt. Hvis du fortæller din lærer, at det stadig ikke går godt derhjemme, må hun prøve en anden taktik. De fleste lærere ved godt, hvordan man kan hjælpe, så mon ikke også hun ved det eller kan spørge en, der gør (f.eks. en anden lærer eller en sundhedsplejerske)?
Her på BørneTelefonen hjælper vi også børn og unge, der står i svære situationer, som du gør. Man kan få en bisidder fra BørneTelefonen, der hjælper med at sikre, at man bliver hørt. En bisidder vil kunne tale din sag overfor f.eks. kommunen. Du kan læse mere om hvad en bisidder er her:
Husk, at nogle gange kan lyset for enden af tunnelen være svært at se, fordi tunnelen slår et sving, men det ved man ikke, før man er på vej rundt i svinget. Jeg håber, at det er tilfældet for dig, og at du ved hjælp fra din lærer, en sundhedsplejerske eller en bisidder kommer rundt i svinget og ud i lyset. Hvis du har brug for flere råd eller svar på dine spørgsmål, er du også altid velkommen til at ringe eller skrive herind på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen