Brev
Jalousi?
Hej BørneTelefonen,
min mor er gravid med min papfar og de skal have en baby.
Jeg er nervøs for at de glemmer mig eller har barnet som nummer 1 i stedet for mig
hvad skal jeg gøre?
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 15 år
Mange tak for dit brev. Det er rigtig flot, at du ved, hvorfor det er svært for dig, at din mor og papfar skal have en baby.
Når ens forældre er blevet skilt, kan det på mange måder være svært, når den ene forælder får nye familier. Som barn kan man nogle gange føle, at man følger med ind i det nye liv, uden at man egentlig har så meget at sige til det. Det behøver ikke at betyde, at det er dårligt. Men det er helt naturligt, at der kan være nogle ting, der er svære. Blandt andet når en forælder får et barn sammen med den nye mand eller kvinde.
Jeg synes, at du skal tale med din mor og papfar om, hvordan du har det. Fortæl dem, at hvad du er nervøs for. Hvis det er svært, at tale med dem begge på en gang, så tal med én af gangen. Måske er det ikke nok kun at tale sammen én gang. Nogle gange har man brug for, at kunne tale om det flere gange, hvis følelserne kommer op i en.
Jeg tror på, at din mor og papfar vil lytte til din tanker og forstå, hvorfor du tænker som du gør. Det er nemlig helt almindeligt. Du har skrevet et rigtig flot brev herind til, hvor du sætter ord på, hvordan du har det. Måske kan du skrive endnu et brev til din mor og papfar om, hvordan du har det. Du kan få hjælp med denne guide: https://bornetelefonen.dk/skriv-0
En god ting at huske på er, at vi mennesker er i stand til at elske flere mennesker på én gang. Og at elske flere på én gang lige højt. Så når din nye lillebror eller lillesøster kommer, er der stadig masser af plads til, at I er to, der kan være nummer 1.
Mange hilsner BørneTelefonen