Irreterende forældre og iPhone’s.

Jeg har kigget på dba.dk og fundet en iPhone 4 hvid til 1.500 kr.

Jeg har penge nok, men mine forældre sige bare; “Nej, skat du må ikke købe en iPhone. du har da lige fået en ny telefon.” Men det er over 6 måneder siden jeg fik den!

Og alle dem i min klasse har iPhone, iPad, iPod eller Macbooks!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du lige nu bare rigtigt gerne vil have en ny telefon. Jeg ved, at du deler de tanker, du har om ny telefon, og det dine forældre siger til dig, med rigtigt mange andre unge og deres forældre.

Jeg tænker, at dine forældre gerne vil hjælpe dig med at passe på dine penge og har, som du skriver, svært ved at forstå, at du allerede igen (i deres verden) skal have en ny telefon. Har du mon haft en snak med dine forældre om, hvad det betyder for dig lige nu, at du får en iPhone, og har du lyttet til din forældres grund til ikke at måtte købe en og har de lyttet til dig?

Jeg tror, at det er rigtigt vigtigt, at dine forældre forstår, hvorfor du gerne vil bruge dine penge på en ny telefon, og det ved jeg godt, at I har snakket om, men jeg tror, at du skal prøve igen og måske skrive lidt ned på et stykke papir inden, så du får fortalt alt om, hvor meget, du gerne vil have en ny telefon. Måske kan I finde frem til en løsning om, hvornår du må få en ny telefon, så du ved, hvor længe du skal vente på en ny.

Du skriver, at du vil købe iPhone på Dba. Det ved jeg ikke, om er en god ide, men der er nogle råd, som jeg ikke kan lade være med at skrive til dig. En god ide er at sikre dig, at de stadig har den rigtige kvittering (købsbeviset) og garantibeviset, hvis den går i stykker. Det bedste vil være, hvis du kan tage ud og hente telefonen hos den, som har den til salg og sikre dig, at den virker. Det vil være en hjælp for dig at have én voksen med, som har godt med styr på funktionerne, så I er sikre på, det hele virker. Så du ikke bliver snydt, og har betalt rigtig mange penge.

At købe brugt teknik kan være super følsomt. Det er ikke sikkert, det er det for dig, men rigtigt mange oplever, at det de køber ikke er i orden, fordi de måske ikke har været grundige nok, da de købte. Eller den de har købt den af, har snydt og ikke fortalt sandheden.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid tinge til BørneTelefon 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.