Brev
Ingen struktur i hjemmet
Hej BB
Der er ingen struktur i mine søskendes og min hverdag i hjemmet. Familier har brug for struktur, men det har der aldrig været i vores og det er synligt.
Min far kører på arbejde før vi andre vågner og kommer først hjem efter os andre. Han har ofte ikke energien til at arbejde i hjemmet, men han gør sit bedste alligevel.
Min mor har ikke noget arbejde, og det er egentlig meningen hun skal arbejde, men det virker ikke som om hun nogensinde laver andet end at sidde med sin telefon. Hun siger hun laver meget men det virker ikke sådan. Måske har vi bare forskellige prioriteter.
Jeg ville bare ønske at der var nogle regler og at alle hjalp til. Jeg føler lidt at det er min mors job at rydde op i huset mens vi er væk, fordi hun ikke har et arbejde, men jeg tror ikke det ville hjælpe hvis der ikke er struktur alligevel.
Vi spiser ikke ordentligt, vi kommer ikke nok ud af huset, vi kan aldrig tage folk med hjem pga rodet. Vi har ingen energi. Men det ser ikke ud til at der er nogle der gider at arbejde for at få huset op at køre.
Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg gøre? Skal jeg selv prøve at rette op på tingene? Lave en madplan og lave et skema over uddelte opgaver til alle i huset? Skal der være konsekvenser for ikke at opfylde sine opgaver? Fx at der slukkes for internettet til alle dage s opgaver er færdige eller lignende? Og er det for sent at prøve at få struktur i hjemmet? Vi er jo så van til aldrig at lave noget, ville det være for stort et spring at begynde på sådan noget her? Er der noget man kunne starte med?
Tak på forhånd
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige
Jeg vil først svare på et af dine sidste spørgsmål: Er det for sent?
Rod og mangel på struktur kan altid bekæmpes – det er aldrig for sent!
Det er ikke underligt, hvis du og dine søskende egentlig gerne vil have ordentlig mad hver dag og nogenlunde orden i tøjet. Et ordentligt hjem, som andre gider at besøge, har stor værdi.
Ud fra din beskrivelse lever du og dine søskende i en virkelighed, hvor der mangler orden, forudsigelighed og tryghed. Når du sammenligner dit eget hjem med andres – gætter jeg på, at du næsten skammer dig over rodet, mangel på struktur og energi?
Du har energi og overblik – og du har lyst til at gøre noget. Men det er et stort step at rette noget op fra bunden. Jeg kan se på dit brev, at du selv godt er klar over det.
Du skal ikke til at være en ‘lille voksen’, der tager over , der hvor far/mor ikke har energi og overblik.
‘Er der noget, man kan starte med?’ – spørger du. Ja, det er der. Det er altid et sted, man kan starte. Der er altid noget, man kan gøre.
For eksempel madlavning. Du kan måske starte med at byde ind på madlavningen en gang om ugen.
Måske har din mor eller far aldrig været store køkken-genier. Men derfor kan du godt lære at lave mad.
Du kan bruge din sans for struktur og overblik til at købe ind og lave mad. Du kan få meget hjælp ved at google nemme retter/se youtube om madlavning.
Måske kan du også sætte dine søskende i sving med at dække bord eller andet. Din mor kan sikkert også bidrage med noget.
Et møde med familien om planerne for din maddag kan måske også handle om andre opgaver i hjemmet. Feks. at dine søskende som en begyndelse tager en ugenlig opgave (måske efter eget valg)? På den måde kan du måske få gang i lidt struktur og fællesskab?
For når man arbejder sammen, kommer fællesskabet også bedre frem i familien.
Måske kunne I hen ad vejen lave en plan sammen for familien? Nu kender jeg ikke din mor eller far – men vil du kunne tale med dem om denne eller lignende ide? Måske kan du også indvie andre i familien i dine forslag (måske en mormor, faster…?).
Du kan give det en chance.
Måske oplever du, at der ikke sker nok i din familie alligevel. At du og dine søskende stadig mangler rammer og overblik. Så kan du prøve noget helt andet.
Prøv at  undersøge muligheden for at komme på efterskole, skoleskib, en uddannelsesinstitution hvor man bor – eller andet… Du kan tale med din kommunes ‘anonyme rådgivning for unge’. De skal fortælle dig om mulighederne i din kommune.  Hvis du ikke kan google dig frem til nummeret, så ring til 116 111. Så hjælper vi dig med at finde det.
Når du fortæller om din situation, skal de oplyse om de muligheder, kommunen har for at hjælpe dig.
En organisation som http://Headspace kan også hjælpe dig med at få undersøgt muligheder og kan følges med dig i processen.
En andet bud er din UU-vejleder på skolen. Måske kan du tjekke din vejleder ud. Nogle vejledere er virkeligt dygtige og kan hjælpe dig med at få overblik over samfundets muligheder.
Jeg ønsker for dig, at du får ændret din situation. Uanset om du får gang i familien eller vælger en anden løsning, så tror jeg, at det kommer til at gå godt. Du viser nemlig overblik, energi og vilje til struktur og planlægning. Det er dine store styrker, som du kan bruge til at ændre dit liv.
Husk at du altid har os!
Kærlig hilsen BørneTelefonen