Brev
Ingen skole i to måneder
Hej brevkasse!
Jeg har ikke været i skole siden en gang midt i december måske? Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, det er ikke fordi jeg ikke vil i skole eller bliver mobbet, det er bare svært at gå ind på skolen. Det her har stået på siden 5. Og jeg går nu i 8.
Sidste år i august var jeg på julemærkehjem, og det virkede virkelig godt, tabte mig 8kg (vejede 68kg da jeg startede) jeg var virkelig stolt af mig selv, men det skete igen at jeg kom ind i min dårlige rutine. Min mor blev også sagt op så hun har været hjemme siden d. 1. Januar,
vi kiggede på en skole, og vi besøgte den og alt det der. Så nogle dage efter ringer de til min mor og siger “Vi kan imidlertidigt ikke tage flere børn da vi allerede har fået 2 nye ellever i dette skoleår, vi beklager.” Det gjorde mig sur, fordi de mente det ville være et for stort ansvar, fordi de mente jeg havde brug for speciel undervisning.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, kommer nok til at gå om i 8. jeg vil bare ikke skuffe min familie
så svært hurtigst muligt tak.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
Du fortæller ikke, hvad det er, som gør det svært for dig at gå ind på din skole. Du bliver ikke mobbet, og det er jeg glad for at høre. Men siden I har været ude og kigge på en anden skole vil jeg tillade mig at gætte, at du ikke trives supergodt.
Måske er det din vægt, der går dig på? Måske er det dét med, at du skal have specialundervisning og derfor har det lidt svært med det faglige? Måske er det noget andet (eller flere ting på én gang)? Dit brev fortæller ikke præcis, hvad der er problemet. Men jeg læser til gengæld tydeligt, hvor glad og stolt du var over at du kunne tabe dig 8 kg. Det er også så sejt, og godt gået!
Tre år – det er rigtig længe ikke at være glad for sin hverdag i skolen. Og to måneder – det er længe ikke at passe sin skole, især når man går i udskolingen.
Jeg er glad for, at du sat dig til at skrive dit brev til os, for det tyder på, at du selv kan mærke, at der må ske noget. Julemærkehjemmene er rigtig dygtige til at hjælpe børn, som har fået vaner, der giver dem overvægt – men det er hundesvært ikke at få de vaner igen, når man er tilbage i sit almindelige liv.
Jeg har en tanke, som jeg gerne vil dele med dig, måske kan den give dig noget at overveje:
Måske kunne være rart for dig at komme på en skole, hvor du i en længere periode kom hjemmefra og fik en anden hverdag – andre spisevaner, nye venner og en anden måde at blive undervist på?
Der findes mange efterskoler som tilbyder 8., 9. eller 10. klasse til unge, som er blevet psykisk sårbare af en eller anden grund, er ensomme, eller er bagud med det faglige.
Tror du, det ville være en idé til næste skoleår – eller når du skal i 9.? Du kan tænke over det. Hvis du synes, det kunne være noget, så kan du google dine muligheder (skriv f.eks. - Efterskole – Specialundervisning – 8. klasse - i søgefeltet). Man kan i øvrigt søge om økonomisk støtte til opholdet fra sin kommune. Det skal gøres i god tid, tror jeg.
Men lige nu og her synes jeg, at du og dine forældre skal tage en snak så hurtigt som muligt med enten din skoles ledelse eller en sagsbehandler fra kommunen om, hvordan du kan få noget hjælp til at komme i gang med undervisning igen. Alle børn i Danmark skal i øvrigt ifølge loven undervises, så din skole burde have hevet fat i dig for længe siden, og hjulpet dig med at komme igang igen.
Min erfaring siger, at det er rigtig vigtigt for unge på din alder ikke at sidde alene derhjemme for længe. Udover det med undervisningspligten, så har du klart bedst af at være socialt sammen med nogle på din egen alder, hver eneste dag. Så jeg håber, du snart kommer i skole igen - enten det ene eller andet sted. Det er lige før jeg siger: Alt andet end at blive i den nuværende situation.
Hvis du synes, at mine idéer rammer helt skævt, så vil jeg opfordre dig til at kontakte os igen, så du kan få nogle råd der er brugbare for dig. Vi vil meget gerne hjælpe dig videre.
Mange kærlige tanker fra BørneTelefonen